هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

بام تاریخ: حکیم عمر خیامتوسط : در:

بام تاریخ: حکیم عمر خیام


عمر جاودانی
غیاث‌الدین ابوالفتح عُمَر بن ابراهیم خَیّام نیشابوری، معروف به حکیم عمر خیام، از مشاهیر بزرگ قرن پنجم هجری قمری است.

با این که در تاریخ دقیق تولد او تردید وجود دارد، اما اغلب منابع ۲۸ اردیبهشت سال ۴۲۷ خورشیدی، برابر با ۲۵ ذی‌القعده ۴۳۹ قمری و ۱۸ می ۱۰۴۸ میلادی را زادروز وی اعلام کرده‌اند.

خیام ریاضی‌دان، ستاره‌شناس، فیلسوف و شاعر بزرگی بود.  آثار او، از رسالات علمی تا رباعی‌هایش، به زبان‌های مختلف ترجمه و مصور شده است. وی دانشمند بلندمرتبه‌ای بود و در علم آن روزگار چنان جایگاهی داشت که «حجّةالحق» لقب گرفته بود.

یکی از مهم‌ترین کارهای وی سرپرستی محاسبات گاه‌شماری ایران، در زمان وزارت خواجه نظام‌الملک، در دورهٔ پادشاهی ملک‌شاه سلجوقی بود. محاسبات منسوب به خیام در تنظیم تقویم جلالی، دقتی به مراتب بالاتر از گاه‌شماری میلادی دارد.

روش خیام در حل معادلات درجه ‌سوم و مطالعاتش دربارهٔ اصل پنجم اقلیدس نام او را به‌عنوان ریاضی‌دانی برجسته در تاریخ ثبت کرده‌است.

برخی از تذکره‌نویسان، خیام را شاگرد ابن‌سینا و شماری نیز وی را شاگرد امام موفق نیشابوری خوانده‌اند.

این فرضیه که خیام شاگرد ابن‌سینا بوده‌، بسیار دور از ذهن می‌نماید. خیام در جایی ابن‌سینا را استاد خود می‌داند، ولی این استادی ابن سینا، جنبه معنوی دارد.
وی ۱۲ آذر ۵۱۰ خورشیدی در نیشابور درگذشت. بنای یادبود و مقبره خیام از آثار برجسته هوشنگ سیحون است.

بام تاریخ

زروان روحبخشان

حکیم عمر خیام

پشت بام- بام تاریخ

حکیم عمر خیام

پشت بام- بام تاریخ

حکیم عمر خیام

پشت بام- بام تاریخ

حکیم عمر خیام

پشت بام- بام تاریخ

حکیم عمر خیام

پشت بام- بام تاریخ

حکیم عمر خیام

پشت بام- بام تاریخ

حکیم عمر خیام

پشت بام- بام تاریخ

حکیم عمر خیام

پشت بام- بام تاریخ

حکیم عمر خیام

پشت بام- بام تاریخ

خرید نسخه کاغذی

مجله آنلاین

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.