هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

تاریخچه انجمن صنفی طراحان گرافیک ایرانتوسط : در:

انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران

پشت ‌بام- بام گرافیک


تاریخچه انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران

در سال ١٣٥٥ جمعی از طراحان صاحب نام گرافیك ایران كوشش كردند تا برای حمایت
و نوعی نظارت بر حرفه‌ی خود و نیز ارتقاء و تعالی طراحی گرافیك در كشور، سندیكای
گرافیست‌های ایران را تاسیس كنند.

این تلاش طراحان، هم زمان با دوره‌ی نخست شكوفایی و اوج‌گیری طراحی گرافیك ایران
در دهه ی ۵۰ شمسی بود. انتشار برخی از آثار طراحان گرافیك ایران در نشریات تخصصی جهان،
گرافیك ایران را به جهانیان معرفی كرد، اما رسمیت یافتن سندیكا به سرانجام نرسید. پس از انقلاب
سال ۵۷ و هم‌چنین جنگ تحمیلی، طراحی گرافیك ایران به مسیری دیگر وارد شد. تا این كه در
سال ١٣٦٤ اولین گام صنفی، با انتشار محدود نخستین تعرفه بهای كارهای گوناگون گرافیك،
به كوشش جمعی از طراحان گرافیك برداشته شد.

این جمع با تشویق و دعوت طراحان فعال و حرفه‌ای آن زمان توانستند اولین نمایشگاه دوسالانه‌ گرافیك”
ایران را با جلب حمایت وهمكاری برخی از سازمان‌ها و نهادهای دولتی در موزه‌ی هنر‌های معاصر تهران
در سال ١٣٦٦ برگزار كنند.

این نمایشگاه، بزرگترین گردهم‌آیی گرافیست‌های ایران بعد از نمایشگاه پنجاه سال گرافیك ایران در سال
١٣٥٥ بود. پس از برگزاری موفقیت آمیز این نمایشگاه، جستجوها، رایزنی‌ها و تلاش برای راه‌اندازی و تاسیس
شركت تعاونی تهیه و تامین ملزومات حرفه‌ای طراحان گرافیك ایران، اولین سازمان طراحان گرافیك ایران، تحقق یافت.

انجمن صنفی طراحان گرافیک

از آن جا كه این تعاونی نمی‌توانست دربرگیرنده‌ی همه‌ی اهداف و آمال طراحان باشد، یك سال و نیم
پس از تشكیل، هیات موسس تعاونی توانستند با جلب نظر جمعیت قابل توجهی از طراحان گرافیك
و یافتن راهكار رسمی و قانونی، انجمن صنفی طراحان گرافیك ایران را در مهر ماه ١٣٧٦ به ثبت رسانده
و تاسیس نمایند.

انجمن از زمان تاسیس تاكنون دوران پر تلاش، موفق و پر فراز و نشیبی را پشت سر گذارده است. طی این
زمان علاوه بر فعالیت‌های گسترده‌ی فرهنگی، صنفی و آموزشی در سطوح ملی و بین‌المللی، تلاش برای
دست‌یابی به یك تشكل قانونی سازمان یافته‌تر یعنی اتحادیه‌ی سراسری طراحان ایران را نیز در دستور کار
خود قرار داده است. در جریان این تلاش‌ها در سال‌های پیش و پس از انقلاب، حضور و تلاش مستمر و بی‌وقفه‌ی
زنده یاد مرتضی ممیز در كلیه‌ی مراحل سازماندهی، برنامه‌ریزی و مدیریت، تعیین كننده بوده است.

 

بام گرافیک

دبیر: امیرحسین نباتی

 

تاریخچه انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران

پشت بام- بام گرافیک

 

تاریخچه انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران

پشت بام- بام گرافیک

 

پشت بام- بام گرافیک

 

پشت بام- بام گرافیک

 

پشت بام- بام گرافیک

 

پشت بام- بام گرافیک

 

پشت بام- بام گرافیک

 

پشت بام- بام گرافیک

 

خرید نسخه کاغذی

مجله آنلاین

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.