هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

بام گردی: نمایشگاه نقاشی های مکرمه قنبریتوسط : در:


نمایشگاه نقاشی‌ های مکرمه قنبری
گالری کاما
•نمایشگاهی از آثار مکرمه قنبری، شامل اولین و آخرین نقاشی‌ های او در گالری کاما برپا شده‌است.

مکرمه قنبری متولد ۱۳۰۷ در روستای “دریکنده” بابل در استان مازندران است. وی نقاشی را در شصت و هفت سالگی آغاز کرد.

زمانی که بیمار شد بدون آن‌که باخبر شود فرزندانش که نگران سلامتی او بودند گاو محبوبش را فروختند و مکرمه پس از آن به نقاشی پناه آورد.

مکرمه سواد خواندن و نوشتن نداشت و هیچ آموزشی ندیده بود دست به خلق تصاویر فوق‌العاده‌ای زد؛ علی بابلی یکی از پسران او که آهنگساز و نقاش است متوجه این استعداد شد (پس از کشیدن سر یک اردک بر روی سنگ) برای او کاغذ و رنگ خرید و او را تشویق به ادامه کار کرد. پس از آن مکرمه همه جا را نقاشی کرد، دیوارها، آشپزخانه، اجاق گاز و حتی کدو حلوایی…

نخستین نمایشگاه او با تشویق و حمایت احمد نصرالهی نقاش نامدار بابلی در گالری سیحون بر پا شد و پس از آن هر ساله نمایشگاهی را در همان گالری برگزار کرد.

مکرمه قنبری ۷۷ سال عمر کرد و ده سال پایانی زندگی خود را به عنوان یک نقاش خستگی‌ناپذیر گذراند.

او جایزه مخصوص هیات داوران فیلم رشد را نصیب خود کرد و  در سال ۲۰۰۱ به عنوان “بانوی هنرمند سال” در کشور سوئد انتخاب شد.

به جرئت می‌توان گفت پس از او با آن‌که شاهد هنرمندان خود آموخته زیادی بودیم ولی هیچکدام جایگاه او را به دست نیاوردند. 

با دیدن آثار او لذت می‌بریم و هم حیرت می‌کنیم.

“قسمت‌هایی از متن بالا بر گرفته از کاتالوگ نمایشگاه”

بام گردی
دبیر: مهدی مشایخی

 

 

 

بام گردی مجله آنلاین پشت‌بام-نمایشگاه آثار مکرمه قنبری

بام گردی مجله آنلاین پشت‌بام-نمایشگاه آثار مکرمه قنبری

بام گردی مجله آنلاین پشت‌بام-نمایشگاه آثار مکرمه قنبری

بام گردی مجله آنلاین پشت‌بام-نمایشگاه آثار مکرمه قنبری

 

 

 

بام گردی مجله آنلاین پشت‌بام-نمایشگاه آثار مکرمه قنبری

بام گردی مجله آنلاین پشت‌بام-نمایشگاه آثار مکرمه قنبری

بام گردی مجله آنلاین پشت‌بام-نمایشگاه آثار مکرمه قنبری

بام گردی مجله آنلاین پشت‌بام-نمایشگاه آثار مکرمه قنبری

بام گردی مجله آنلاین پشت‌بام-نمایشگاه آثار مکرمه قنبری

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

خرید نسخه کاغذی

 

 

 

مجله آنلاین

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.