بام مجسمه سازی و مونا حاتوم
.
” مونا حاتوم ” متولد بيروت در لبنان است.
در ابتدا كارش را با هنر اجرا و ويديو آغاز و از اواخر دهه ١٩٨٠ ميلادی با مجسمه و چيدمان كار كرده است.
آثار حاتوم با مضامينی چون هويت، اختلال و محدوديت و همچنين عقايد متضادی از شيفتگی و انزجار سر و كار دارد.
او سالها با اشيای خانگی به عنوان نقطه شروع كار مجسمه كار كرده است، و با دستكاری موقعيت و مقياس و انتخاب مواد و استفاده مبتكرانه از انواع اثاثيه و ظروف آشپزخانه آثارش را به نمايش گذاشته است.
او سعی در تغيير مفاهيم در جهت ايجاد رعب و وحشت و خطر را دارد.
“محروم از ارتباط با ديگران” (١٩٩٣) يكی از انواع مجسمههای اوست كه تختخواب نوزادی را به نمايش میگذارد، اما در اين رهگذر، هرگونه مفهوم امنيت يا محبت فراموش شده است.
آنگونه كه سطح تخت يک فولاد سخت و براق است و سيمكشیهای محكم جايگزين فنرها شدهاند.
“عمق حلق” (١٩٩٦)، سفری به عمق وجود يك هنرمند را به تصوير میكشد، يعنی آن هنگام كه فيلمبرداری از داخل حلق و نای انسان در درون يك بشقاب شيشهای شام بر روی ميز انجام میشود.
اين اثر، به طرزی آشكار دلهرهآور است.
به نظر میرسد اين نوع استفاده خشن از دوربين جستوجوگر شكل اعلايی از حمايت و مراقبت از بدن باشد. اما اثر بيلبورد او با نام “برفراز كالبد بیجان من”(١٩٨٨-٢٠٠٢) درست نقطه مقابل آن قرار دارد.
او در اين اثر از بدن خود در يك عمل اعتراض آميز در حالتی استفاده میكند كه به ظلم در شكل يك سرباز اسباببازی بر روی زمين خيره مانده است.
كانون تحول: پيشگامان مجسمهسازی نوين انگلستان/ صفحه ٨٢
.
بام مجسمه سازی
دبیر: فرزانه حسینی
خرید مجله پشت بام با ارسال رایگان: