هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

اختلال در آب انبارتوسط : در:


مجید فتحی زاده-پشت بام-هنرهای تجسمی-نقاشی

مجید فتحی زاده

اختلال در آب انبار

 

•نمایشگاه نقاشی‌های مجید فتحی‌زاده
•با عنوان “اختلال
گالری آب‌انبار

 

در استیتمنت نمایشگاه آمده است:

{“اختلال” دومین نمایشگاه انفرادی مجید فتحی‌زاده در گالری آب‌انبار می‌باشد.

در نوشته‌ای، هندسه‌ی وهم، پیرامون نقاشی‌های اخیرش، داریوش کیارس عنوان می‌کند: “نقاشی او آستانه‌های متعددی از سر گذرانده است؛ گاه در او خصائصی از مکتب رمانتیسم می‌بینیم، گاه ما بین دو جبهه‌ی کلاسیسیسم و نوفیگوراتیوها؛ با اولی فضا می‌سازد و با دومی فیگورهایش را در زمینه‌ی بوم پیاده می‌کند.

 

 

مجید فتحی زاده-پشت بام-هنرهای تجسمی-نقاشی

مجید فتحی زاده

او تلاش دارد تا با چیزهای مانوس و تجربه‌شده کار نکند و بیشتر سوژه‌هایش میان شفق‌ها، ابرها، تپه‌ها و دشت‌ها به وجود می‌آورد. اغلب آدم‌های نقاشی‌هایش در تکاپوی شبیخون زدن بر تنهایی‌اند.

مردمانی گروه گروه که با تمام وضوحشان، چهره درست و دقیقی ندارند. آدم‌هایی که چهره واضح ندارند و نمی‌توان شدت هیجان عاطفی را در چهره‌هایشان دید.

حرکات قلم او با موقعیت جغرافیایی هر اثر تغییر می‌کند و به محض رسیدن به چشم‌اندازهای خالی از انسان، به اصل طراحی باز می‌گردد.

با این‌که اتمسفر کار او ما را گاهی حتی به نقاش‌هایی از قرن نوزدهم نزدیک می‌کند اما آدم‌های او فاقد عاطفه‌های بشری حاکم بر نقاشی‌های قرن نوزدهم‌اند. او به زیرکی چشم ما را به خطا می‌برد.

برای ما ذهنیت کاذب می‌سازد و تلاش می‌کند تا در موقعیت تماشاگر، نمونه اثر او را در تاریخ هنر تصور کنیم اما به سرعت متوجه خواهیم شد که به خطا رفته‌ایم: مکان‌های پرده‌های او همینجاست! در شهر و با حاشیه‌نشین‌های شهرها کار می‌کند: رانده‌شدگان و بازماندگان! با آدم‌هایی مشغول پچ‌پچه و صداهایی نامفهوم، موجوداتی تکامل نیافته و گاه ترسناک…”}

اختلال در آب انبار عنوان متنی است که درباره نمایشگاه اختلال که در گالری آب انبار برگزار شده است توسط مهدی مشایخی نوشته شده و در اینستاگرام پشت بام منتشر شده است.

بام گردی
دبیر: مهدی مشایخی

 

خرید مجله پشت بام با ارسال رایگان:

 

مجید فتحی زاده-پشت بام-هنرهای تجسمی-نقاشی

مجید فتحی زاده

مجید فتحی زاده-پشت بام-هنرهای تجسمی-نقاشی

مجید فتحی زاده

مجید فتحی زاده-پشت بام-هنرهای تجسمی-نقاشی

مجید فتحی زاده

مجید فتحی زاده-پشت بام-هنرهای تجسمی-نقاشی

مجید فتحی زاده

مجید فتحی زاده-پشت بام-هنرهای تجسمی-نقاشی

مجید فتحی زاده

مجید فتحی زاده-پشت بام-هنرهای تجسمی-نقاشی

مجید فتحی زاده

مجید فتحی زاده-پشت بام-هنرهای تجسمی-نقاشی

مجید فتحی زاده

مجله آنلاین

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.