هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

دستگاه چاپ گوتنبرگتوسط : در:

دستگاه چاپ گوتنبرگ


دستگاه چاپ گوتنبرگ

با این که اطلاعات زیادی در مورد زندگی یوهان گوتنبرگ در دست نیست، اما برخی منابع ۹ اردیبهشت، برابر با
۲۸ آوریل، را روز تولد او اعلام کرده‌اند. او در حدود سال ۱۴۰۰ و به احتمال زیاد ۱۳۹۸ میلادی در شهر ماینز آلمان متولد شد و در اواسط قرن پانزدهم تمام فعالیت خود را وقف هنر و صنعت چاپ کرد. معروف‌ترین کار او کتاب مقدس گوتنبرگ است که سال ۱۴۵۴ در ماینز چاپ شده است. البته چاپ باسمه‌ای نزدیک به 900 سال قبل در چین ابداع شده بود. در غرب نیز قبل از گوتنبرگ با چاپ آشنا بودند. چاپ باسمه‌ای، امکان تولید نسخه‌های متعدد از یک کتاب را فراهم می‌کرد، اما این بسیار کند و ناکارآمد بود چون برای هر کتاب باید یک سری کامل و جدید از صفحات ساخته و حروف روی چوب حک می‌شد.

به‌دست آوردن آلیاژ مناسب برای ریخته‌گری حروف از سرب

حروف متحرک نیز اواسط قرن یازدهم در چین توسط بی‌شنگ اختراع شده بود، اما چون این صنعت پس از اروپا در چین فراگیر شد، صنعت چاپ به شکل امروزی را به بی‌شنگ و چینی‌ها نسبت نمی‌دهند. چینی‌ها و کره‌ای‌ها حروف چاپی اولیه را با نوعی سفال می‌ساختند و دوام زیادی نداشت. بعدها در اوایل قرن پانزدهم، یک کارگاه ریخته‌گری حروف چاپی فلزی در کره ایجاد شد. البته گوتنبرگ بدون اطلاع از کار چینی‌ها و کره‌ای‌ها، حروف قابل انتقال را اختراع کرد و برای هر یک از حروف الفبا، یک قطعه جداگانه به کار برد. گوتنبرگ آلیاژ مناسب برای ریخته‌گری حروف از سرب را به‌دست آورد و برای مرکب روغنی چاپهم به فرمول جدید و مناسبی رسید.

وی همچنین دستگاه پرس مناسبی برای چاپ ابداع کرد. دستگاه چاپ گونتبرگ قادر بود در ساعت ۲۴۰ صفحه چاپ کند. یک نسخه از یک کتاب چاپی به خودی خود چیزی برتر از نسخه خطی آن نیست و در واقع مزیت اصلی چاپ، در تولید انبوه کتاب است. آن‌چه گوتنبرگ ابداع کرد فراتر از یک دستگاه چاپ و تولید کتاب بود و تاثیر بسیاری در گسترش دانش و تولید اندیشه و روند رنسانس داشت. وی در سال ۱۴۶۸ در ماینز درگذشت. ۳۰۰ سال پس از اختراع دستگاه چاپ گوتنبرگ، در سال ۱۷۹۶ میلادی، یک نمایشنامه‌نویس آلمانی به نام آلوییس زنفلدر، چاپ سنگی یا لیتوگرافی را اختراع کرد.

#بام_تاریخ
دبیر: زروان روح‌بخشان

تصاویر:

اخبار هنرهای تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.

خرید نسخه کاغذی

مجله آنلاین

زروان روح‌بخشانAuthor posts

سردبیر مجله آنلاین پشت بام

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.