پیشنهاد خرید اثر هنری
گالری گردی در این هفته
گالری گردی در تهران
گالری گردی در شیراز
گالری گردی در اصفهان
گالری گردی آنلاین
نوشت آرت
عنوان: خطوط را دنبال کن
هنرمند: بردیا مرادی
زمان: ۱۸ خرداد تا ۱ تیر
محل نمایش: گالری یافته
در تازه ترین نمایش از گالری یافته، بردیا مرادی، تجربهای عمیق و فلسفی از زندگی و هنر خود را به نمایش میگذارد. این نمایشگاه که مجموعهای از نقاشیهای اوست، با استفاده از تکنیکی که همواره وجود داشته اما او به شیوه خود به آن پرداختهاست، تا به دنیایی از خطوط و شکلها بپردازد. در این تکنیک، هنرمند ابتدا خطوطی را با چشمان بسته بر روی بوم میگذارد و سپس با باز کردن چشمانش، تصاویری را در دل این خطوط کشف میکند و میبیند و به آنها جان میبخشد. همچنین از نظر هنرمند این خطوط نمایانگر مسیری است که در زندگی طی میکنیم.
مجموعهی دیگری که در این نمایشگاه به نمایش درآمده، “سایه و روشن” نام دارد که از همان ایده و تجربیات زندگی هنرمند نشأت گرفته است. بردیا مرادی با استفاده از رنگهای اکریلیک، رنگ روغن، پاستل و اسپری، تصاویری را خلق کرده که از ترکیب خطوط و لکههای گاه بیمعنی و در هم آمیختگی رنگها، بهره میبرد. این آثار نتیجه بازی و کنجکاوی با ابزارهای مختلف و تجربیات شخصی هنرمند در زندگی و هنر او هستند.
بردیا مرادی با تکیه بر ناخودآگاه خود، لحظات جاودانهای را در نقاشیهایش به تصویر کشیده است. هرچه این تجربهها اصیلتر باشند، احساسات عمیقتری در مخاطب برمیانگیزند و فصلی مشترک از عواطف و احساسات انسانی را به نمایش میگذارند.
نمایشگاه “خطوط را دنبال کن” دعوتی است به تماشای تجربهای عمیق و فلسفی از زندگی، که از طریق آثار بردیا مرادی در گالری یافته به ارمغان آمده است.
هنرمند: @barddddddddd
گالری: @yaftehgallery
نویسنده: @golazinfiroozi
ویدئو: @ftmpic
شعر هفته
به آخرین تکانِ خداحافظی
به دستی که همه چیز را
مثل خاکستر
فوت می کند در آسمان
فکر می کنم
به آن درخت نا رسیده توت !
بهار را از تنه اش بیرون بکشم
وقتی اشک !
گلوی زمین را سیراب کرده است
گاهی حتی خودم را
در این هوای جنوب
پشت و رو می کنم
دو کفتر سوخته در پیراهن ام
هوایی بخورند
دنیا
چه چیزی را از دست بدهد
خاک تا عمق نیستی
عرق می کند؟
دخترم می گوید
خدا حتما وجود دارد
دستی را به دست دیگر می رساند
و من بالای تلی از خاکستر
دیواری آماده ی تخریبم
بیا تکه هایم را بغل کن
و چهره ام که دیگر
چیزی شادش نمی کند را
از پوستم ورق بزن
مثل وقتی که پرده را کنار می زدی
و می گفتی
ببین
چه برفی می بارد.
(۲)
خودم را بردارم
بگذارم جلوی در
تا پشت از دست رفتنم
آب بریزد
برای فرسودگی
که صدایش را شنیده ام
آنچنان که کلیدی گیر کند
در قفل
چقدر باید آدم ها را
دور بزنم
و در مطب های زنگ زده فرار
به دنبال راهی تا
درد را قورت دهم؟!
ای برگ های برنده ی من
رو کنید خودتان را
که صدای خنج من دیگر
به آسمان هفتم رسیده است
و آخرین ملاقاتم را
به یاد نمی آورد
تو بگو چند وقت می گذرد؟
آخرین بارکه در آینه رفتم
تا چراغ را از اتاق های تاریک
و باران را
از ناودان های خشک
پس بگیرم؟!
تو بگو
تویی که هربار قسمتی از مرا
میان تصاویر براق زنی
در خیابان
کافه
و خانه ای خلوت
سر بریدی.
نادیا قاسمی
به پیشنهاد فرزین پارسیکیا
شعری برای آن گل نیلوفر که پر پر شد …
راهی از ماه میگذرد
راه آن دو چشم سیاه
و آوازی که من از صورتش میخوانم
عاشقانهای شده است
بدون درد
بدون خونریزی
بدون حتی فریادی در سیاهی گلو
تک و تنها از رویا بالا میرود
تک و تنها به ماه میرسد اما
تک و تنهایمان گذاشته است عشق
تک و تنهایمان گذاشته است.
سپیده جدیری
زندگی
بریدهام این روزها ولی نه از چاقو
انگشتهایم را تمام کردهام
برای کندن خاری که دل میبندد به چشم
برای خستگی از پایی که حرف میزند از پلهها یکریز
به آرزوی بافتن آسمان نمیرسم به ریسمان
بریده میشوم از رازی که ساختهام
و چه دستهایی که کارشان ساخته میشود از کاری که ساختهاند
میگویند برای زندگی طور دیگری باید مرد
وقتی که بستگی درها قطع کند روشنی این چشم را
انگار که پرندهای کوچ کرده باشد از دهان
یا جنگی که بلند شده باشد از چنگ کشیدن به بلندترین ریسمان
و مقرر شود که هر روز
تکهای از دستهای کسی بشود غنیمت این همه مرگ
دستهایی که تمام میکند
دستهایی که تمام میشود
بهزاد میگوید که بنای کاخ خورنق تمام شد
و سنمار معمار از بالای کاخی که افتاد
که افتاده شد
به تنی که دیگر نداشت
برای کلمهای که ساخت کارش را
از همان چیزی که ساخت کارش را،
و این جملهی ناتمام
و این مرگ ناهنگام چه تماشایی است برای ریسمان
و مردمی که بافتهاند
که میسازند کار هم را از هم
که ساختهاند به هم
بلند میشوم از فریادی که نام دوم چاقوست
بریده میشوم از رگها و ریشههایی که دم زدهام
که دم کردهام برای چای عصرانه دوایی که هم زهر است و هم درمان
به رسم رازی که کشتهام ولی نه از چاقو
خونی که انگشتم را تمام میکند و مادرم میگوید
خون که بکاری، خون درو میکنی لیلا
راز مرده است
راز همیشه میمیرد
لیلا صادقی
به پیشنهاد آناهیتا رضایی
فیلم هفته
درخشش
کارگردان ، نویسنده و تهیه کننده : استنلی کوبریک
بازیگران : جک نیکلسون ، شلی دووال ، دنی لوید و …
محصول : 1980 آمریکا
ژانر : ترسناک
“شخصیت انسان ایرادی ذاتی دارد و یک سمتش بدی است. یکی از کارکردهای داستانهای ترسناک این است که کهنالگوهای ناخودآگاه را نشانمان دهند؛ میتوانیم جنبۀ تیره را ببینیم، بیآنکه مجبور شویم مستقیم با آن روبهرو شویم.” “استنلی کوبریک” این گفته را زمانی به زبان آورد که فیلمش ” درخشش ” از سوی منتقدان نامزد دریافت ” تمشک طلایی ” به عنوان بدترین فیلم سال بود و بازیگر فیلمش ” شلی دووال ” که در پس نقش آفرینی در درخشش و فشاری که این ایفای نقش به او وارد کرده بود به ” تلوژن افلوویوم ” یا ریزش موی عصبی مبتلا شده بود و در عین حال او نیز با وجود تمام مرارت هایی که برای بازی در این فیلم کشیده بود نامزد تمشک طلایی شده بود و استیون کینگ نویسنده کتاب درخشش در مورد او گفته بود : نقشش فقط این است که جیغ بکشد و احمقبازی دربیاورد. زنی که من دربارهاش نوشتم این نیست.
در مورد فیلم درخشش و کارگردانی کوبریک مقالات بیشماری نوشته شده و این فیلم در بین فیلمهای مطرح تاریخ سینما از حیث اخبار و افسانه های پیرامونش سردمدار تعداد اخبار و حواشی باورنکردنی است . از برداشتهای صد و چندباره کوبریک برای سکانس های فیلم گرفته تا مدت زمان فیلمبرداری حقیقی فیلم که یک زمستان کامل گروه را در آن هتل متروک سرگرم کار ساخت پروژه چون همیشه جاه طلبانه کوبریک نگاه داشت . و همچنین فشاری که کوبریک از لحاظ روحی و روانی به دو بازیگر نقش اصلی فیلمش ” جک نیکلسون ” و ” شلی دووال ” وارد آورد که جنون ” جک تورنس ” و استیصال و درماندگی ” وندی تورنس ” در واقعی ترین شکل ممکن بر پرده سینما نقش ببندد . تمام این اقدامات نتوانست منتقدان را راضی کند و این فیلم در آن سال نامزد بدترین فیلم سال شد . در سالی که فیلم ” کرایمر علیه کرایمر ” ساخته ” رابرت بنتون ” نامزد پنج اسکار شد و اسکار های اصلی آن سال را درو کرد ، پدری تبر به دست در پی کشتن همسرش به جای پدری مهربان که برای پسرش هر روز تست فرانسوی سرخ میکند و در دادگاه جدایی از همسرش علی رغم آگاهی از خیانت همسرش نگاه های عاشقانه خود را از او دریغ نمیکند ، تصویری لایق بدترین هاست . درخشش پس از گذشت سالیان جایگاه درخور خود را در تاریخ سینما به دست آورد و سالهاست که در نظرسنجی های گوناگون سینمایی همواره جزء ده اثر برتر تاریخ سینما قرار گرفته است . تماشای این فیلم را که به قول استیون کینگی که به گفته خودش “از ساخته کوبریک متنفر بود ” ولی علی رغم این تنفر اذعان میکند که ” این فیلم جز آن دسته آثاری هستند که چیز ارزشمندی به ژانر وحشت اضافه کردند . ” به شما پیشنهاد میکنیم باشد که در این زمانه روشن به قول کوبریک ” جنبه تیره را ببینید بی آنکه مجبور شوید مستقیم با آن روبرو شوید . “
تقدیم به دوست گرامی و ارجمندمان یوریک کریم مسیحی
به پیشنهاد ارغوان نامور و شهاب عبدالهپور
گالری گردی از هفته گذشته
گالری گردی در تهران
گالری گردی آنلاین
گالری گردی در اصفهان
گالری گردی در کرمانشاه
گالری گردی در شیراز
گالری گردی در ساری
گالری گردی در کاشان
برای درج آگهی در گالریگردی هفته با خرپشته به شماره 09124110368 پیام دهید
اطلاعات به روز نمایشگاههای خود را به آدرس [email protected] بفرستید.