گالری گردی در این هفته
گالری گردی در تهران
گالری گردی در رشت
گالری گردی در بندر انزلی
گالری گردی در بجنورد
گالری گردی در کاشان
گالری گردی آنلاین
نوشت آرت
عنوان: خطوط را دنبال کن
هنرمند: بردیا مرادی
زمان: ۱۸ خرداد تا ۱ تیر
محل نمایش: گالری یافته
در تازه ترین نمایش از گالری یافته، بردیا مرادی، تجربهای عمیق و فلسفی از زندگی و هنر خود را به نمایش میگذارد. این نمایشگاه که مجموعهای از نقاشیهای اوست، با استفاده از تکنیکی که همواره وجود داشته اما او به شیوه خود به آن پرداختهاست، تا به دنیایی از خطوط و شکلها بپردازد. در این تکنیک، هنرمند ابتدا خطوطی را با چشمان بسته بر روی بوم میگذارد و سپس با باز کردن چشمانش، تصاویری را در دل این خطوط کشف میکند و میبیند و به آنها جان میبخشد. همچنین از نظر هنرمند این خطوط نمایانگر مسیری است که در زندگی طی میکنیم.
مجموعهی دیگری که در این نمایشگاه به نمایش درآمده، “سایه و روشن” نام دارد که از همان ایده و تجربیات زندگی هنرمند نشأت گرفته است. بردیا مرادی با استفاده از رنگهای اکریلیک، رنگ روغن، پاستل و اسپری، تصاویری را خلق کرده که از ترکیب خطوط و لکههای گاه بیمعنی و در هم آمیختگی رنگها، بهره میبرد. این آثار نتیجه بازی و کنجکاوی با ابزارهای مختلف و تجربیات شخصی هنرمند در زندگی و هنر او هستند.
بردیا مرادی با تکیه بر ناخودآگاه خود، لحظات جاودانهای را در نقاشیهایش به تصویر کشیده است. هرچه این تجربهها اصیلتر باشند، احساسات عمیقتری در مخاطب برمیانگیزند و فصلی مشترک از عواطف و احساسات انسانی را به نمایش میگذارند.
نمایشگاه “خطوط را دنبال کن” دعوتی است به تماشای تجربهای عمیق و فلسفی از زندگی، که از طریق آثار بردیا مرادی در گالری یافته به ارمغان آمده است.
هنرمند: @barddddddddd
گالری: @yaftehgallery
نویسنده: @golazinfiroozi
ویدئو: @ftmpic
شعر هفته
خانه در لباسشویی
تلو تلو میخورد
دلشوره
پنجرهها را میبلعد
منظرهها را میبلعد
ریلها را میبلعد
عابران را زیر میگیرد
قطار از وسط آشپزخانه رد شده است
کوپهکوپه مرگ
دلم خالی کرده است
این همه جنازه را نمیشود
با دست شست
با شیرهای از فشار افتاده
من بارها با گنجشکهای روی لباسم حرف زدهام
با کبوترهای وسط سینی
با گلهای پیراهنم
حرف زدهام
از ترس ماه
پتو را روی پلنگهایم کشیدهام
آنها مرا به نام میشناسند
بارها برای نجاتشان
خانه را از برق کشیدهام
قطار از وسط آشپزخانه رد شده است
دلم خالی کرده است
نیمه شب است
و برای زنی که
توی دلش رخت میشورند
با نیمه پرِ لیوان
تنها میشود آب قند درست کرد
مریم اسماعیلی
به پیشنهاد فرزین پارسیکیا
اﺗﻮﻣﺒﻴﻞهاي دوﻟﺘﯽ ﺷﻴﺸﻪﯼ ﺑﺎﻧﮏها
ﭘﻴﺸﺎنی ﭘﺎﺳﺒﺎنها ﻗﻨﺪاق ﺗﻔﻨﮓها
ﭘﻞهاﯼ ﭘﺸﺖ ﺳﺮ
و
دلهاﯼ ﻋﺰﻳﺰانﻣﺎن را ﺷﮑﺴﺘﻪاﻳﻢ
ﺗﺎ
ﺑﻪ اﻳﻦﺟﺎ رﺳﻴﺪﻩاﻳﻢ
از ﻣﺴﻴﺮ ﺁزادﯼ ﻣﻴﺪان ﻋﺪاﻟﺖﺑﻮد ﻗﺮار ﻣﺎ
در اﻳﺴﺘﮕﺎﻩ ﻏﻨﺎﻳﻢ ﭘﻴﺎدﻩ ﺷﺪﻳﺪ ﺷﻤﺎ
ﻣﻦ ﺑﻪ اﻳﻦ ﻋﺸﻖ ﻋﻤﻮﻣﯽﻣﺸﮑﻮﮐﻢ
ﻟﻄﻔﺎ
ﭘﺮﭼﻤﯽ را ﮐﻪ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ دادم ﺑﻪ ﻣﻦ ﺑﺮﮔﺮداﻧﻴﺪ
___________________
اندوهت اگر آبستن اندیشه نباشد سترونی
نترس
بگو
: ماه مکعب
: آفتاب مستطیل
: درخت معلق
این شورش اصلن بی دلیل نیست
ولی این توصیه طعم تحکم دارد
چه کنم؟
من هم مردی از این قبیله ام.
علیشاه مولوی
به پیشنهاد آناهیتا رضایی
کتاب هفته
کتاب خانم دالاوی
نوشته ویرجینیا وولف
ترجمهی خجسته کیهان
انتشارات کتاب
نسخهی صوتی از آوانامه
دربارهی کتاب:
این رمان روایتی از یک روز یک زن بعد از جنگ جهانی اول است. شیوهی سیالذهنی در روایت دارد، و در سال ۲۰۰۵ در لیست ۱۰۰ کتاب برتر از سال ۱۹۲۳ توسط مجلهی تایمز قرار گرفت.
دربارهی ویرجینیا وولف :
آدلاین ویرجینیاوولف (به انگلیسی : Adeline Virginia Woolf) (۲۵ ژانویه ۱۸۸۲ – ۲۸ مارس۱۹۴۱) رماننویس ، مقالهنویس ، ناشر ، منتقد و فمینیست انگلیسی بود. او یکی از مهمترین نویسندگان ادبیات نوگرا در قرن بیستم به شمار میآید.
جملات آغازین کتاب:
خانم دلوی گفت که گل را خودش می خرد. آخر لوسی خیلی گرفتار بود. قرار بود درها را از پاشنه درآورند، قرار بود کارگران رامپلمیر بیایند. خانم دلوی در دل گفت، عجب صبحی، دل انگیز از آن صبح هایی که در ساحل نصیب کودکان می شود. چه چکاوکی! چه شیرجه ای! آخر همیشه وقتی، همراه با جیر جیر ضعیف لولاها، که حال می شنید، پنجره های قدی را باز می کرد و در بورتن به درون هوای آزاد شیرجه می زد، همین احساس به او دست می داد.
به پیشنهاد ارنواز صفری
داستان هفته
مارکو دنوی در سال 1922 در بوئنس آیرس دیده به جهان گشود. او به خاطر داستانهای کوتاهش شهرت جهانی دارد. این نویسنده با ارائه دیدگاهها و تفاسیر تازه و عجیب به بازنگری کلیشههای معمول در بسیاری از روایتهای ادبی میپردازد. دنوی نگرانیها و دغدغههایش را به طور مستقیم با مخاطب داستانهایش در میان میگذارد. اقتباسی از کتاب“ آیین سری“ وی با موفقیت زیادی بر روی پرده سینما به نمایش درآمد.
سرآغاز
آخرین جنگ اتمی، بشریت و تمدن را از صحنه زمین محو کرد و زمین مانند یک کویر سوخته شده بود. پسر یک خلبان سفینه فضایی در منطقهای شرقی زنده ماند. پسرک از گیاهان تغذیه میکرد و در یک غار میخوابید. مدتها از وحشت فاجعهای که برایش رخ داده بود گیج و مبهوت بود، تنها میتوانست برای پدرش اشک بریزد و زاری کند.
رفته رفته خاطراتش کمرنگ شده، از هم پاشیدند و به یک رؤیا بدل شدند، وحشتش جای خود را به ترسی مبهم داد. گهگاهی صورت پدرش را به یاد میآورد که به او لبخند میزد، او را توبیخ و سرزنش میکرد، یا هنگامیکه از سفینه مملو در آتش و هیاهویش بالا میرفت و در میان ابرها گم میشد. سپس دیوانه وار از تنهایی، زانو میزد به او التماس میکرد که باز گردد. همان روزها بود که زمین دوباره سرسبز شد، گلها روییدند و درختان پر از میوه شدند.
پسرک که حالا مرد جوانی شده بود شروع به کشف سرزمینش کرد، یک روز پرنده ای را دید، روز دیگر گرگی، روزی دیگر به ناگهان خود را در برابر دختر جوانی همسن خود یافت که مانند او از ویرانیهای جنگ اتمی به جا مانده بود.
پسرک پرسید: نامت چیست؟
دخترک پاسخ داد: حوا، و تو؟
پسرک: آدم.
مترجم: الهام عسکری راد
فیلم هفته
Raise the Red Lantern (1991)
کارگردان: ژانگ ییمو
بازیگران: گونگ لی، ما جینگ وو، هِه سای فِی، شائو شوئیفِن، جین شو یوان
محصول: چین و هنگ کنگ
برنده شیر نقره ای جشنواره ونیز(1991)، بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان بفتا (1993)
سینمای چین در دهه هشتاد و نود میلادی شاهد عصری طلایی بود که به واسطه موفقیت های فیلمسازان موسوم به نسل پنجم در عرصه بین المللی درخشید. فیلمسازانی چون ژانگ ییمو، چن کایگه، تیان ژوانگ ژوانگ، ژانگ جون ژائو، لی شائوهونگ، وو زینیو و تعدادی دیگر از این نسل، تربیت شده آکادمی فیلم پکن در دوران سیاست درهای باز دنگ شیائو پینگ و پس از انقلاب فرهنگی چین هستند که اغلب در استودیوهای فیلمسازی شهرستان ها فعالیت فیلمسازی خود را با ساختن فیلمهای مستند و مرکزگریز آغاز کردند و تلاش داشتند سینمای چین را از بقایای سینمای تبلیغاتی دوران انقلاب برهانند. این تحول در فیلمنامه ها و زیبایی شناسی دگرگون شده فیلمها خودنمایی می کند.
ژانگ ییمو از چهره های برجسته نسل پنجم، با کارگردانی نخستین اثر سینمایی خود ” ذرت سرخ” در سال 1988، خرس طلایی جشنواره برلین را از آن خود کرد و نگاه جهان را به سینمای چین جلب نمود. ییمو در فیلمهای بعدی اش با تمرکز بر درامهایی که شخصیت اصلی آن زنی در کشاکش تاریخ پرفراز و نشیب معاصر چین با بازی گونگ لی ستاره سینمای چین بود، تاریخ معاصر چین را در سرنوشت زن قهرمان فیلمهایش پیکربندی کرد. فرازهایی چون تجاوز ژاپن به چین و جنگ چین و ژاپن، انقلاب فرهنگی و تصفیه چهره های فرهنگی معاصر در جریان انقلاب و در مورد فیلم ” فانوس سرخ را برافراز” درباره نظام کهن و سنتی ازدواج اشراف زادگان و صاحب منصبان عالی رتبه با زوجه های متعدد که تا پیش از انقلاب فرهنگی در چین پابرجا بود. سنتی دیرپا که طبق آن زوجه تازه عروس، نازپرورده و سوگلی همسر خود می شد تا ورود تازه وارد بعدی.
سونگلیان، دختری تحصیل کرده با مرگ پدر ورشکست شده و به اجبار زن پدرش، به ازدواج با مردی ثروتمند تن می دهد. به عنوان چهارمین همسر مرد، پا به قصری پرشکوه و زیبا می گذارد که حیاطی در مرکز عمارت، اتاقهای همسران را در اطراف به یکدیگر روبرو می کند. سونگلیان را با ماساژ مفصل و آیینی پا و برافراشتن فانوسی سرخ راهی حجله می کنند. کم کم از نگاه سونگلیان با همسران و قراردادهای عمارت آشنا می شویم. هرگاه ارباب قصد همخوابگی با یکی از زنان خود را داشته باشد امر می کند که شامگاه، فانوسی سرخ را بر در خانه آن بانو برافروزند. سونگلیان در ابتدا بارها صاحب فانوس است اما سیاست و تغیر میل ارباب در برگزیدن همخوابگان، درام را به سوی کنشهای بعدی می کشاند. نخستین همسر، همسال ارباب، در کنج عزلت ماوا گزیده و پسری جوان به سن و سال سونگلیان دارد که بر آستانه پنجره می نشیند و ساز خود را در فضای قصر می پراکند. دومین، چهره ای به عصمت بودا دارد اما قلبش به عقربی زهرآگین شهره است. سومین و آنکه نرد فانوس سرخ را به سونگلیان باخته است، زنی زیباست که خواننده اپرای سنتی چین بوده و چون فاخته ای بامدادان بر سقف های سفالین قصر نغمه سر می دهد. سونگیلان می بایست برای حفظ جایگاه خود، بازی پرفتنه و تزویری را با همخوابگان دیگر و ندیمه اش که عمیقا از او نفرت دارد و جاسوسی اش را می کند یاد بگیرد. بازی مرگباری که برافروختن فانوس سرخ، آن را به جنون می کشاند.
به پیشنهاد ارغوان نامور و شهاب عبدالهپور
گالری گردی از هفته گذشته
گالری گردی در تهران
پروژههای و_تن با همکاری گالری آداپا، سومین دورهی رویداد مشاعات را برگزار میکند.
| مشاع: حیات خلوت شماره ۲ |
• نمایش نقاشی از «نیکو هاشمی» با صدای «امیر طاهری» به روایت پروژههای و-تن، 2 تا 30 شهریور 1403
گالری گردی آنلاین
گالری گردی در کرمان
گالری گردی در شیراز
گالری گردی در اصفهان
برای درج آگهی در گالریگردی هفته با خرپشته به شماره 09124110368 پیام دهید
اطلاعات به روز نمایشگاههای خود را به آدرس [email protected] بفرستید.