هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

شماره دوم پشت‌بام – خروس جنگی

شماره دوم مجله پژوهشی هنرهای تجسمی منتشر شد . این شماره با موضوع انجمن هنری خروس جنگی با قیمت ۵۰ هزارتومان قابل خرید میباشد

 پشت‌بام شماره دو “پژوهشی درباره انجمن هنری خروس جنگی” در موسسه فرهنگی هنری ایده در روز پنجشنبه ۳ مرداد ساعت ۱۸ تا ۲۱ رونمایی خواهد شد.

در این مراسم  فیلم‌ “نقاشی مدرن ایران” از خسرو سینایی و فیلم “شاعر، شاعران” از حمید جانی‌پور نیز به نمایش درخواهد آمد.
رونمایی این شماره پشت بام بهمراه نمایش اصل نشریات خروس جنگی، کویر و ضمیمه‌ها و لوازم شخصی استادان جلیل ضیاپور و غلامحسین غریب خواهد بود.

در این شماره میخوانید:

خروس جنگی در پی
درک هنر مدرن
جلیل ضیاپور
آرشیوی/ 1327
……………………
تحولات هنر ایران
در مسیر مدرنیسم
گفت‌وگو با سیامک دل‌زنده
کیانوش معتقدی
……………………
بررسی نام انجمن
هنری خروس جنگی
فرهنگ پارسی‌کیا
……………………
مرگ‌بر این و آن
راه به جایی نمی برد
گفت‌وگوبا سید فرید قاسمی
فرشید پارسی‌کیا
……………………
پس از نیم‌قرن فعالیت
یحیی ذکا
آرشیوی/ 1378
……………………
در خروش و سازش
بهنام کامرانی
……………………
سلاخ بلبل
محسن شهرنازدار
……………………
از انقلاب زادگاه ما تا بعد
ماهرخ باقری
آزاد روح‌بخشان
……………………

شیفته آفرینندگی
زکیه شادلو
……………………
شاعر شاعران
گفت‌وگوباشمس‌لنگرودی
زروان روح‌بخشان
……………………
بیخته و آویخته
نرگس مرندی
……………………
کاشانه هنرهای زیبا
گلنوش زنجانپور
……………………
خروس نیما فقط جنگی نبود
شمس آقاجانی
……………………
شرق بی‌اندوه
مرجان تاج‌الدینی
……………………
فرو افتادن خروس‌جنگی
آدرس غلط
حمیدرضا شش‌جوانی
……………………
فکر تازه در قالب شکستن سنت
خسرو سینایی
……………………
منقار متغیر
زهرا پاشایی
……………………
با گارد باز
یوریک کریم‌مسیحی
……………………
کتاب‌شناسی انجمن هنری
خروس جنگی
کیانوش معتقدی
گلنوش زنجانپور
……………………

این شماره را میتوانید از این لینک به صورت مستقیم خریداری کنید