هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

شماره سوم «پشت‌بام» بینال‌های تهران


 شماره سوم نشریه «پشت‌بام» با پرونده دوسالانه‌های تهران از سال۱۳۳۷ تا ۱۳۴۵ منتشر و در مراسمی در سینما عصر جدید رونمایی شد.

فرشید پارسی کیا سردبیر نشریه پشت‌بام که  سومین شماره آن روز پنجشنبه ۲۳ آبان ماه از ساعت ۱۶:۳۰ الی ۱۸:۳۰ در سینما عصر جدید رونمایی شد، در گفت وگو با خبرنگار تجسمی ایرنا گفت: مخاطبان پشت‌بام، طیفی از فرهنگ‌دوستان، هنرمندان، مجمـوعـه‌داران، گالری‌داران و دانشجویان رشته‌های دیداری هستند و این نشریه تلاش دارد با طراحی و تدوین سالشمار و مطالب پژوهشی مستدل، زمینه ورود مخاطب به مطالعات هنرهای دیداری را فراهم کند و با برگزاری نمایشگاه‌ها و نشست‌های تخصصی فعالیت‌هایش را با بهره گیری از سایر رسانه ها اطلاع‌رسانی کند.

وی با اشاره به دشواری‌های پیش‌رو در وضعیت کنونی مطبوعات گفت: پشت‌بام مصمم پیش می‌رود، زیرا باور دارد از پشت‌بام همه جا را بهتر می‌توان دید. ما بر این باوریم که هنرهای دیداری ایران دچار کمبود مکتوبات و پژوهش‌های تاریخی و تحلیلی است و انباشت مطـالب تیترگونه (و در بیشتر موارد نادرست) در فضای مجازی، اغلب مخاطبان را سردرگم کرده است.

در برنامه رونمایی از سومین شماره نشریه پشت‌بام که با حضور هنرمندان، دانشجویان، پژوهشگران و علاقه مندان هنرهای دیداری برگزار شد، سه فیلم کوتاه نیز به نمایش درآمد؛ مثل سایه، مثل خیال درباره مارکو گریگوریان اثر حمیدرضا زینالی، سیاه و سفید در بینال‌های تهران و مهدی حسینی اثر: حمید جانی‌پور و فیلمی از میثم مقصودی برگزار خواهد شد.همچنین مهدی حسینی، یوریک کریم‌مسیحی، عباس مشهدی‌زاده و زروان روح‌بخشان در این برنامه صحبتهایی انجام دادند.

نشریه پشت‌بام با رویکرد پژوهشی به مطالعه تاریخ و تحلیل جغرافیای فرهنگی جـریان‌ها و افراد تاثیرگذار هنرهای دیداری ایران می‌پردازد.

شماره سوم پشت بام را از این لینک خریداری کنید