بام کاغذی: مسعود عربشاهی

68

بام کاغذی پشت بام: مسعود عربشاهی


 

مسعود عربشاهی نقاش مدرن ایرانی متولد ۱۹ شهریور ۱۳۱۴ در دوران نوجوانی مجذوب صنایع بومی، هنرهای سنتی و میراث باستانی ایران و به طور خاص مفرغ‌های لرستان، هنرباستانی ایلام و بین‌النهرین بوده و از روی اشیا و نقوش در موزه‌ها نسخه‌برداری و از المان‌های یاد شده در نقاشی‌هایش استفاده می‌کرده‌است.

صادق تبریزی درباره‌ی این بخش از زندگی عربشاهی می‌گوید: «دوران نوجوانی را در محضر محمود اولیا به شناخت نقاشی واقعگرا و رنگ‌های طبیعت و دست‌یابی به طراحی دقیق اشیا و انسان سپری کرد. کسانی که شاهد این دوره از کوشش او بوده‌اند، تعهد وی را برای پایه‌ریزی یک نقاشی حساب شده می‌ستایند.» علاقه‌مندی به میراث باستانی هنر و شاخصه‌های سنتی ایرانی و بومی او را به کاوش گسترده در زمینه‌ی الگوها و کدهای اشیا باستانی ایلام، سومر، آشور و مصر کشاند.

آثار وی شامل نقاشی رنگ روغن، مجسمه، نقش برجسته‌ی معماری می‌شوند. همچنین از کارهای اجرایی این هنرمند بر نمای ساختمان‌ها می‌توان به نقش برجسته سردر اتاق صنایع و معادن در خیابان طالقانی، سالن کنفرانس هلال احمر (شیروخورشید) در میدان ارگ، نقش برجسته‌های دیوارهای پارک طالقانی در بزرگراه حقانی و مجموعه «نور و گیاه» بر دیوار مجلس و ساختمان بیمه کالیفرنیا (سانتا روزا سال ۱۹۸۵) اشاره کرد.

بام کاغذی

پژوهشگر: یاسمن شاپوری

 

منابع:

www.camagallery.com

www.britishmuseum.org

 

تصاویر بیشتر:

بام کاغذی پشت بام: مسعود عربشاهی
بام کاغذی پشت بام: مسعود عربشاهی
بام کاغذی پشت بام: مسعود عربشاهی
بام کاغذی پشت بام: مسعود عربشاهی
بام کاغذی پشت بام: مسعودعربشاهی
بام کاغذی پشت بام : مسعودعربشاهی

 

اخبار هنرهای تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.

 

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.

خرید نسخه کاغذی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.