سیا ارمجانی در موزه هنری واکر

83

نمایشگاه اختصاصی سیا ارمجانی در موزه هنری واکر

موزه هنری واکر، شهر مینیاپولیس ایالت مینه‌سوتای آمریکا برای نخستین‌بار نمایشگاهی اختصاصی برای بررسی آثار سیا (سیاوش) ارمجانی مجسمه‌ساز ۷۹ ساله ایرانی- آمریکایی برگزار کرد که سازماندهی این نمایشگاه را بخش هنری موزه متروپلیتن نیویورک بر عهده داشت.

سیا ارمجانی-موزه هنری واکر-هنرهای تجسمی-هنرهای دیداری-چیدمان-هنر نو
نمایشگاه سیا ارمجانی در موزه هنری واکر

ارمجانی در سال ۱۹۳۹ در تهران زاده شد و در سال ۱۹۶۰ برای تحصیل به مینه‌سوتا رفت و از آن زمان تا امروز ساکن مینیاپولیس است. این هنرمند به دلیل سبک منحصر به فردی که دارد مشهور شده است؛ آثاری با طنین سیاسی که در آن‌ها مجسمه‌سازی و معماری را در هم آمیخته‌است.

نمایشگاه اخیر, شش دهه فعالیت هنری سیا ارمجانی را پوشش می‌دهد. در این نمایشگاه مجموعه‌ای از “فرهنگ لغت برای ساختمان” (Dictionary for Building) (از سال ۱۹۷۴ تا ۱۹۷۵) که شامل تقریباً ۱۵۰ ماکت کوچک که نشان‌دهنده عناصر به کار رفته در خانه‌هاست به نمایش گذاشته شد. این عناصر به شکل‌ها و گونه‌های مختلف با هم ترکیب شده و در مکان‌ها و ترکیب‌های مختلف قرار گرفته‌اند.

همچنین یک مجسمه به نام «فلوجه» به عنوان نماد و یادبود مخالفت با جنگ که در اعتراض به حمله آمریکا به عراق ساخته شده در این نمایشگاه به نمایش گذاشته‌شد.

مرکز هنر واکر در توضیح آثار سیاوش ارمجانی نوشته است. {با تعادل بین یک حس قوی از هنرآبستره (انتزاعی) و محتوای اجتماعی و سیاسی، ارمجانی یک کار بلندپروازانه و منحصر به فرد را ارائه داده که طیف وسیعی از منابع را به‌ کار می‌گیرد، از خوشنویسی فارسی تا بیانیه، نامه، و دعانویسی؛ از شعر تا معادلات ریاضی و برنامه‌نویسی کامپیوتر، از نقاشی آبستره اکسپرسیونال بر بوم نقاشی تا نقاشی بومی آمریکایی، طراحی باوهاوس و ساختارگرایی روسیه}

این هنرمند در دهه‌ی ۳۰ و ۴۰ شمسی بر هنر نوسنت‌گرایی ایران تاثیر بسزایی گذاشته است.

نمایشگاه سیا ارمجانی: این خط را دنبال کن تا ۳۰ دسامبر در این مرکز هنری ادامه دارد.

بعد از آن  در فوریه ۲۰۱۹ به موزه‌ مِت بروئِر منتقل خواهدشد.

.

نمایشگاه اختصاصی سیا ارمجانی در موزه هنری واکر

 

سیا ارمجانی-موزه هنری واکر-هنرهای تجسمی-هنرهای دیداری-چیدمان-هنر نو
سیا ارمجانی در موزه واکر

 

 

 

 

خرید نسخه کاغذی

 

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.