نگارگر، طراح و معلم جاودان

60

محمد بهرامی درگذشت

محمد بهرامی سال ۱۳۰۵ در رودبار چشم به جهان گشود. او نگارگر، نقاش، تصویرگر، طراح گرافیک و از پایه‌گذاران گرافیک نوین ایران بود. وی در صنایع مستظرفه نزد استادان نقاشی ملی و سنتی ایران به فراگیری این هنر پرداخت.

بهرامی در شانزده سالگی لوگوی مجله «نیرو راستی» را طراحی کرد. وی سال ۱۳۲۵ نخستین آتلیه خود را به نام «آرک» که از نخستین آتلیه‌های گرافیک ایران بود، با همکاری شاگردش، جواد هاتف در خیابان لاله‌زار تهران تاسیس کرد. بسیاری از استادان گرافیک و هنرهای تجسمی از جمله مرتضی ممیز، آیدین آغداشلو، محمد احصایی، علی اکبر صادقی، پرویز کلانتری، محمد تجویدی، بوریس آسیریان، علی شاه‌میری، حسین اسلامیان، محمد علی زاویه، علی اصغر معصومی، عباس کوه‌زاد و بیوک احمری در این آتلیه با او همکاری داشتند.

بهرامی در ده دهه سی وارد رشته نقاشی دانشکده هنرهای زیبای تهران رشد. در آن زمان رشته گرافیک آکادمیک در ایران هنوز ناشناخته بود، اما او با ذوق و خلاقیت خود طراحی روی جلد و لوگو می‌پرداخت. او که مدرس هنر هم بود، شاگردان متعددی تربیت نموده که هریک خود استادانی معروف هستند. هنرمندان بسیاری نیز از آثار و ابتکارات بهرامی الهام گرفته‌اند.هنرمندان زیادی به آتلیه وی رفت و آمد داشتند و آنجا به هنرآموزی مشغول بودند که از جمله آن‌ها می‌توان به مرتضی ممیز، آیدین آغداشلو، علی‌اصغر معصومی، علی اکبر صادقی، پرویز کلانتری، محمد تجویدی، بیوک احمدی و باریس آسیریان اشاره کرد.

استاد محمد بهرامی بیست و پنجم اردیبهشت 1402، در نود و هفت سالگی درگذشت.

بام خبر
بخش خبر پشت‌بام

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.