خیاط ورمیر و کرگدن دالی

109

به بهانه زادروز سالوادور دالی

سالوادور دالی نسبت به چیزهای عجیبی توجه و وسواس‌ خاصی داشت. یکی از آنها نقاشی «خیاط / تکه‌دوز» ورمیر بود و دیگری شاخ کرگدن. اودر روز 30 آوریل 1955، در باغ وحش وینسنس پاریس هر دوی این‌ها را در یک نقاشی ترکیب کرد. یک سال قبل در موزه لوور، می‌خواست در طول یک ساعت، نسخه‌ای از این نقاشی ورمیر را بسازد. اما پس از گذشت ساعت، نه زن نقاشی ورمیر، بلکه مجموعه‌ای از شاخ‌ کرگدن را نقاشی کرده بود. سال بعد، او چندین نسخه چاپی بزرگ از این نقاشی را به باغ وحش آورد و شروع به نقاشی کرد، در حالی که روی یک فرغون نشسته بود و کرگدنی به نام فرانسوا را هم تماشا می‌کرد.

دستیاران دالی آن نسخه خیاط ورمیر را که به دیوار محوطه آویزان بود در مقابل کرگدن گرفتند، به این امید که این حیوان نسخه بدل شاهکار ورمیر را با شاخش پاره کند. در نهایت هنگامی که فرانسوا از تخریب این تصویر خودداری کرد، دالی این وظیفه را بر عهده گرفت و با یک نیزه بلند آن را درید.

سالوادور دالی یازدهم ماه می 1904 در کاتالونیا متولد شد. او که یکی از مهم‌ترین هنرمندان سوررئالیست بود و نقاشی‌های بسیار عجیبی کشید و مجسمه‌های غریبی ساخت و رفتار و سبیلش همواره جلب نظر می‌کرد، بیست و سوم ژانویه 1989، در هشتاد و چهار سالگی در گذشت.

بام نگر
پشت بام

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.