جنی هولزر برنده آرت آیکان 2023

52
جنی هولزر

دست‌آورد یک عمر کار هنری با نور و نوشتار و اعتراض در خیابان

جنی هولزر دهمین برنده جایزه سالانه آرت آیکان شد. نوزدهم ژانویه امسال، در مراسمی به میزبانی گالری وایت چپل، مدیر این گالری ضمن اعطای این جایزه به هولزر، گفت: «ما خیلی خوشحالیم که جنی هولزر در سال 2023 به عنوان نماد هنری گالری وایت چپل معرفی می‌کنیم. او هنرمندی است که در طول چندین دهه فعالیت حرفه‌ای خود به طور مداوم، با ظرافت و شوخ طبعی خاصی به مسائل سیاسی و عدالت اجتماعی پرداخته.»

در این مراسم هنرمندانی چون گیلیان ویرینگ، مایکل لندی و گری هیوم در کنار اعضای کمیته آرت آیکان، دوروتا اودمارس، ارین بل، امیلی دی پاو، مارک پایوت و نیکول سایکالیس حضور داشتند. همچنین بیش از دویست هنرمند، کیوریتور، کلکسیونر و مشاهیر دنیای هنر، در این جشن شرکت کردند. این برنامه با اجرای اختصاصی ترستن مور (Thurston Moore)، نوازنده مشهور و بنیانگذار گروه سونیک یوت (Sonic Youth) که دوستی دیرینه‌ای با جنی هولزر دارد، همراه شد.

جنی هولزر به مسائل جنسی و معضلات طبقات مختلف جامعه، اقلیت‌ها و امثال ایشان پرداخته و همواره عمومیت مباحث عدالت اجتماعی و سیاست را به مخاطب یادآور می‌شود.

جنی هولزر (متولد 1950) یک هنرمند مفهومی و نوشتاربنیان است که آثارش را اغلب در فضاهای عمومی و در قالب مجموعه‌ای از رسانه‌ها، از جمله تابلوهای سردر سینماها، علائم الکترونیکی، نیمکت‌های پارک، سنگ‌های حکاکی شده، نقاشی‌ها، بیلبوردها، چاپ روی کاغذ و چوب و لباس و نیز نوشتن مستقیم روی پوست بدن ارائه کرده است. او به مسائل جنسی و معضلات طبقات مختلف جامعه، اقلیت‌ها و امثال ایشان پرداخته و همواره عمومیت مباحث عدالت اجتماعی و سیاست را به مخاطب یادآور می‌شود.

او با به‌کارگیری تجربیات فردی و جمعی از قدرت، خشونت، شادی، آرمان‌گرایی، فساد، آسیب‌پذیری و لطافت توانسته تنش قدرتمندی بین قلمروی احساس و دانش ایجاد کند. او سطوح مختلفی از هنر اعتراضی را تجربه کرده و اکثر آثار تند و رادیکال خود را در خیابان‌ها به نمایش درآورده است. چنین است که آثار او بارها مورد تحسین و تجلیل قرار گرفته است.

بام خبر

دبیر: فرهنگ پارسی کیا

تهیه و تنظیم: بهار وفایی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.