زن به مثابه روح زندگی

136
الدزیر کورتور

الدزیر کورتور

نقاشی‌هایی از زنان سیاه‌پوست در موقعیت‌های متفاوت زندگی روزمره که تحت تأثیر خطوط ظریف پیکرهای آفریقایی به تصویر کشیده شده‌انددر میانه دهه چهل میلادی سبب شهرت الدزیر کورتور (Eldzier Cortor) شد. این نقاش و چاپگر آفریقایی – آمریکایی، دهم ژانویه 1916 در ریچموند، ویرجینیا به دنیا آمد. او با خواندن هفته‌نامه شیکاگو دیفندر با دنیای تصویر و داستان آشنا شد. این مجله بر مسائل سیاه پوستان آمریکایی تمرکز داشت و علیه نژادپرستی مبارزه کرد و نوشته‌های نویسندگانی مانند لنگستون هیوز و گوندولین بروکس را منتشر کرد. البته بخش مورد علاقه کورتور داستان‌های مصور این مجله بود.

در 1936، کورتور وارد مدرسه هنر شیکاگو شد؛ جایی که یکی از کلاس‌های او شامل سفر به موزه فیلد و تماشای مجموعه مجسمه‌های آفریقایی بود. ایجاز چشمگیر فرم بدن انسان و ژست‌های پویای بدن در هنر آفریقای غربی تاثیر بسزایی بر حساسیت‌های تصویری کورتور داشت. او تحصیلات خود را زیر نظرلازلو موهولی ناگی (László Moholy-Nagy) ادامه داد. در 1943 از بنیاد روزنوالد کمک مالی دریافت کرد با سفر سواحل جورجیا و کارولینای به مطالعه جامعه گولا پرداخت. گولاها علی‌رغم تاریخ دردناک دیاسپورا و برده‌داری، زبان، غذا، مذهب و سنت‌های آفریقای غربی را برای نسل‌ها در قاره آمریکا حفظ کرده و فرهنگ منحصر به فردی داشتند. به این ترتیب، آنها به الگوی سیاه‌پوست آمریکایی برای کورتور تبدیل شدند و زنان گولا الهام‌بخش تجسم او از روح آمریکایی‌های آفریقایی تبار بودند.

او می‌گوید: «زن سیاه نشان‌دهنده نژاد سیاه است. او روح سیاه است. او احساس ابدیت و تداوم زندگی را منتقل می‌کند. زن روح زندگی است.»

در سال 1946، زمانی که مجله لایف (Life) یکی از نقاشی‌های او را منتشر کرد، کورتور به شهرت عمومی دست یافت. او در سال 1949 با کمک هزینه تحصیلی گوگنهایم به جاماییکا، کوبا رفت و سپس به مدت دو سال در هاییتی ساکن شد و به تدریس در مرکز هنر پورتو پرنس مشغول شد. این سفرها کورتور را با مصادیق بیشتری از فرهنگ غرب آفریقا آشنا کرد. تصاویر نمادین در نقاشی‌های کورتور – پرندگان، دروازه‌ها، صدف‌ها، زنان –از سرزندگی فرهنگ آفریقا سخن می‌گویند.

الدزیر کورتور که بیش از شصت سال نقاشی‌ها، طراحی‌ها و چاپ‌های خود را بر زندگی سیاهان به‌ویژه زنان متمرکز کرده بود، در سال 2006، در نمایشگاه «روح سیاه: کار روی کاغذ» که توسط موزه هنر دانشگاه ایندیانا برگزار شد، مورد تجلیل قرار گرفت. الدزیر کورتور در نوامبر 2016، در نود و نه سالگی درگذشت.

پشت بام

بام نقاشی
بهمن تندرکیا

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.