جزییات، سادگی، واقعیت

48

درباره هدا عبدالمغنی

جزییات و سادگی وِیژگی‌هایی است که هدا عبدالمغنی از طریق آن واقعیت را به تصویر می‌کشد. هدی عبدالمغنی (متولد 1964) عکاس کویتی متولد 1964 است. او که در هشتاد میلادی دانشجوی طراحی داخلی بود، از اواخر همان دهه به عکاسی پرداخت و اغلب مجموعه‌های خود را با تمرکز بر پرتره و مکان پیش برده است. او با کنجکاوی در دنیای اطراف خود و دیگران، از داستان‌های خود مردم الهام می‌گیرد. عبدالمغنی موضوع عکس‌های خود را در محیط‌های واقعی و اغلب دست‌نخورده قرار می‌دهد و از نور طبیعی و اشیای آشنا استفاده می‌کند.

زمان و مکان نقش مهمی در کار او به عنوان یک عکاس دارد. او همواره بر این باور بوده که می‌تواند از عکاسی به عنوان راهی برای آشنایی با افراد تازه استفاده کند و فضاهایی را که به سرعت در حال تحول هستند، مستند کند. چشم اندازهای شهری و افراد مختلفی که به شهرها معنا می‌دهند، موضوع عمده آثار اوست، خاصه در خاور میانه که بسیاری از ساختمان‌ها تقریباً یک شبه ناپدید می‌شوند و جای خود را به سازه‌های جدید می‌دهند. هدا عبدالمغنی اغلب در سفر بوده و از خاور میانه تا دشت‌های آفریقا و از لبنان تا هند همواره به مردم‌نگاری پرداخته است.

او می‌گوید: «من به داستان‌های مردم علاقه دارم و متوجه شدم که عکاسی می‌تواند راهی برای ترغیب مردم به اشتراک گذاری بیشتر روایات زندگی خود باشد. این فرآیندی است که نیاز به اعتماد زیادی دارد و گاهی اوقات ممکن است هفته ها طول بکشد. من وسواس و علاقه زیادی به عکس‌های مجله نشنال جیوگرافیک و لایف داشتم و در نهایت مجموعه بزرگی از آنها ساختم. اولین دوربینم، Canon AE-1 را در شانزده سالگی خریدم و از آن زمان تاکنون مشغول عکاسی هستم و هنوز از آن دوربین استفاده می‌کنم.»

عکس‌های عبدالمغنی در بنیاد هنر شارجه امارات متحده عربی، گالری بوشهری کویت، پارک شهید کویت، جشنواره عکس تفلیس (گرجستان) و خانه آسیا در انگلیس به نمایش گذاشته شده است. او همچنین به عنوان سخنران افتخاری در جشنواره خلیج عکس پلاس اسلایدفست بحرین حضور داشت؛ جایی که برای ارائه مجموعه عکس “عروسی جمعی در یمن” برنده جایزه شد. برخی آثار او در مجله براونبوک (Brownbook) منتشر شده است. همچنین در سال 2020، عبدالمغنی همراه با چهل نفر دیگر در فهرست نهایی جایزه انجمن بین المللی زنان عکاس (IWPA) قرار گرفت. منتخبی از عکس‌های وی برای نمایش در جشنواره آدیس فوتو (AFF) 2020 و نمایشگاه بین‌المللی FIF_BH انتخاب شده‌اند.

به انتخاب حمید جانی‌پور
ترجمه: بهار وفایی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.