اوفه ایزولوتو (Uffe Isolotto)

61

اوفه ایزولوتو (Uffe Isolotto) هنرمند دانمارکی، غرفه این کشور در بینال ونیز ۲۰۲۲ را به یک چیدمان عظیم و حیرت‌آور به نام “ما زمین را قدم زدیم” تبدیل کرده است. او بازدیدکنندگان را به تماشای تصاویری از یک مزرعه و زندگی یک چوپان دانمارکی به همراه خانواده‌اش دعوت می‌کند.
مزرعه‌ای که به شکل اعجاب آوری با عناصر تخیلی و فراواقع گرایانه غریب تلفیق شده است تا ما را با پرسش‌هایی در مورد زندگی و مرگ و همچنین ابهاماتی پیرامون تغییرات و چالش‌های زندگی در آینده نزدیک مواجه کند.
در یکی از اتاق‌ها سانتور* نری، در حال خودکشی و آویزان از سقف قرار دارد و در اتاقی دیگر سانتور ماده، روی زمین خوابیده و انگار در حال به‌دنیا آوردن نوزادی است؛ تلفیق متفاوتی از والدین خودش.
سانتورهای سرگشته و معلق در فضای خلسه‌وار مزرعه که با عناصری نظیر ژامبون‌های فرآوری شده، محصولات کشاورزی ناآشنا و همچنین مایع‌های لزج آبی رنگ احاطه شده‌اند، بیننده کنجکاو را به تفسیر دوباره وضعیت پیچیده و پرابهام زندگی نوین بشر فرا می‌خوانند.
چنان‌که هنرمند در مورد اثر می‌گوید «اگرچه ممکن است سنتورها واقعی نباشند، اما ما نزاع آن‌ها را احساس می‌کنیم. زمان کنونی که در آن زندگی می‌کنیم به شکل فزاینده‌ای پیچیده و غیرقابل پیش‌بینی است، زیرا با بسیاری از واقعیت‌های چالش برانگیز زیست محیطی، سیاسی یا وجودی روبه‌رو هستیم. امید و ناامیدی زیادی پیرامون ما وجود دارد و من می‌خواهم با این چیدمان، آن را به واقعیت فیزیکی تبدیل کنم.»

*سانتور یا قنطورس از مشهورترین موجودات افسانه‌ای یونان است که سر و دستان و بالاتنه‌ انسانی و بدنش اسب است.

بام هنر معاصر
نویسنده: علی خاتم‌ساز

علی خاتم‌سازمشاهده نوشته ها

Avatar for علی خاتم‌ساز

نویسنده بام هنرهای معاصر

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.