ویدیو آرت چیست؟

620

ویدیو آرت چیست؟

ویدیو رسانه‌ای است که می‌تواند با استفاده از تصاویر متحرک، در کنار سایر آثار و اشکال هنر و برای برجسته‌سازی آن‌ها ‌و یا به به طور مستقل به مثابه اثر هنری به نمایش درآید. در موارد بسیاری از این رسانه در ترکیب با صدا استفاده شده است. اگرچه این مفهوم عموماً شکلی شبیه به برنامه‌های تلویزیونی یا فیلم‌سازی تجربی دارد، اما به عنوان یک فرم هنری متمایز در نظر گرفته می‌شود که بیشتر با هنرهای دیداری همچون نقاشی و عکاسی همسو است.

اولین نمونه‌های هنر ویدیو حاصل پیشرفت‌های فناوری ویدیویی در دهه‌های 1960 و 1970 بود. تنوع، عمومیت و هزینه نسبتا کم روش‌های تولید ویدیو، سبب جلب توجه هنرمندان مدرن آن دوران به این رسانه شد. با پیشرفت فناوری دیجیتال در اواخر قرن بیستم و اوایل قرن بیست و یکم شیوه‌های متعدد ساخت و نمایش ویدیو بسیار
گسترده‌تر شد و همین امر موجب اقبال عمومی بیشتری نسبت به این رسانه گردید.

تمایز اصلی بین ویدیو و سینما در این است که از جنبه‌های سنتی فیلم‌سازی مانند روایت ملموس یا خط داستانی استفاده نمی‌کند

تمایز دیگر بین ویدیو و فیلم در مفهوم سرگرمی است. فیلم‌ها عموماً برای ایجاد نوعی رضایت عاطفی به بیننده طراحی و تولید می‌شوند، در حالی که ویدیو ویژگی‌هایی را به کار می‌گیرد که بسته به هدف هنرمند بسیار متفاوت است. ویدیوی مدرن از طیف کاملی از فناوری‌های جدید هنر رسانه‌ای بهره می‌برد و در پلتفرم‌های مختلفی به نمایش درمی‌آید. نمونه‌های رایج فرمت‌های ویدیو فیلم تعاملی، موسیقی دیداری، گرافیک کامپیوتری آنی و غیره است. تمرکز فیلم تعاملی بر ایجاد ارتباط بین بیننده با قطعه است. موسیقی دیداری می‌تواند از جنبه‌های مختلف فناوری صوتی استفاده کند که ممکن است شامل همراهی واقعی موسیقی و یا صدا باشد.

گرافیک کامپیوتری آنی از یک نرم‌افزار مبتنی بر الگوریتمی خاص، برای ایجاد تصاویر طراحی شده توسط کامپیوتر استفاده می‌کند، که مدام در زمان واقعی در حال تغییر است و تجربه‌ای کاملاً منحصر به فرد را به بیننده می‌دهد. ارایه ویدیو به طور کلی به دو روش عمده است: تک کانالی و چیدمان. نمایش تک کانالی مشابه یک پخش تلویزیونی به بیننده نشان داده می‌شود که در آن ویدیو به سادگی پخش می‌شود. در شیوه چیدمان، ویدیو به‌عنوان قطعه‌ای در کل اثر به کار می‌رود؛ ویدیو بخشی از کل کاری می‌شود که ممکن است رسانه های هنری دیگری را نیز به کار گیرد.

نویسنده: جیسون سی چاویس
ترجمه: بهار وفایی

تصاویر:

بهار وفاییمشاهده نوشته ها

Avatar for  بهار وفایی

مترجم

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.