آنتونی گورملی و دشت آسیایی

336

آنتونی گورملی و دشت آسیایی

1) “دشت آسیایی” شامل دویست و ده هزار مجسمه گلی است که آنتونی گورملی با همکاری 350 نفر از ساکنین روستای شیانگ شان در چین ساخت.

2) “دشت‌ها” از مهم‌ترین آثار گورملی هستند که برای اولین بار در مکزیک و با کمک مردم محلی ساخته شد و در سال‌های بعد نسخه‌های دیگری از آن در اروپا و آسیا اجرا کرد.

3) در چیدمان دشت، با انبوهی از پیکره‌های کوچک مواجهیم که همگی به ما خیره شده‌اند. گویی این پیکره‌ها چیزی را از مخاطب طلب می‌کنند و آن زندگی است و مخاطب هم آنچه را که آنان به اختیار گرفته‌اند، می‌خواهد و آن فضا است. آنان فضا را به اختیار گرفته‌اند و از این رو است که پیکره‌ها به بیننده خیره شده‌اند و بیننده به پیکره‌ها خیره می‌شود.

4) گورملی برای ساخت این مجسمه‌ها روشی ساده اتخاذ کرده بود. او از مردم محلی خواست تا از چند دستور ساده پیروی کنند: مجسمه‌ها به اندازه کف دست باشند، چشمانشان گود و تورفته و سر متناسب با بدن باشد. همچنین اندازه آن‌ها بین 8 تا 26 سانتیمتر باشد که بعد از ساخت و خشک شدن در کوره پخته شوند.

5) این هنرمند با اجرای این اثر خود را از بند قالب‌گیری و فرم‌های دقیق انسانی رها کرد و برای اولین بار مجسمه‌هایی در اندازه‌های کوچک ساخت.

6) گورملی در سال 1994 به خاطر اثر “دشت” که در مکزیک ساخت برنده جایزه ترنر شد.

نویسنده: بصیر حسین بر

بصیر حسین برمشاهده نوشته ها

Avatar for  بصیر حسین بر

نویسنده

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.