بام نگر/ال هلد

50

توهم‌گرایی انتزاعی
به بهانه زادروز ال هلد

ال هلد (Al Held) دوازدهم اکتبر 1928 در بروکلین نیویورک متولد شد. در نوزده سالگی با الهام از دوستش نیکلاس کروشنیک، به هنر علاقه پیدا کرد و در 1951، به پاریس رفت و یک سال بعد، نخستین نمایشگاه خود را در آن‌جا برپا کرد. وقتی در سال 1953 به نیویورک بازگشت، با جنبش اکسپرسیونیسم انتزاعی همراه شد. البته تغییرات سبک شناختی متعددی در طول زندگی حرفه‌ای وی رخ داد و او انتزاع پسانقاشانه، انتزاع هندسی، نقاشی لبه سخت و مینیمالیسم را نیز تجربه کرد. با این حال ، هیچ یک از این تجربیات چندان همزمان با سبک‌های نوظهور رایج رخ نداد.

او که از پیشگامان انتزاع لبه سخت بود، در طول 50 سال فعالیت خود آثار به ظاهر ساده و در عین حال پیچیده‌ای خلق کرد. ال هلد با بررسی امکانات انتزاع برای فراتر رفتن از قلمرو حواس اولیه بیننده، شیوه و بیان نقاشی خود را گسترش داد. برای او پیچیدگی فضا از اهمیت بالایی برخوردار بود. او مانند همتایان خود، الزورث کلی و فرانک استلا، سعی کرد فضایی گسترده در نقاشی خود ایجاد کند و به ترکیب‌بندی‌های ساده با تنوع رنگ در قالب فرم‌های حجمی دست یافت.

انباشت ناهموار رنگ و ترکیب جزییات خطی با اعوجاج بصری، جلوه‌هایی از اعتقادهلد به فیزیکی بودن نقاشی است

چنین است که به نظر می‌رسد سطح بوم از طریق فشرده‌سازی فضای حجمی و ابعاد مختلف فرم‌ها برجسته می‌شود. او گفته است: «انقلاب اساسی هنر مدرن در قرن بیستم این بود که موضوع را از محتوا جدا کرد و ادعا کرد که محتوای یک اثر هنری به زبان رسمی خود هنر است. منظور من این است که مفاهیمی مانند تقارن/عدم تقارن، گرانش/عدم گرانش، فضا/سطح، تقلیل‌گرایی/پیچیدگی و غیرهُ همگی دارای مفاهیم فلسفی هستند. با این حال ، یک عنصر ضروری باید اضافه شود؛ “پلاستیسیته” و تبدیل همه موارد فوق به یک تجربه دیداری.»

نقاشی‌های هلد در دهه 1950، با لایه‌های ضخیم رنگ خام در قالب اشکال هندسی ساخته شد. انباشت ناهموار رنگ و ترکیب جزییات خطی با اعوجاج بصری، جلوه‌هایی از اعتقاد او به فیزیکی بودن نقاشی است. بعدها به رنگ اکریلیک روی آورد که به او اجازه می‌داد به وضوح لبه سخت‌تری دست یابد. در سال 1967 رنگ را رها کرد و منحصراً با سیاه و سفید کار کرد، و بعدها فقط در اواخر دهه 1970 به آن بازگشت. این دوره‌ای بود که او همچنین از نوار برای ایجاد خطوطی با وضوح بیشتر برای ایجاد عمق و جلوه‌ای تقریباً توهم‌زا استفاده کرد. هلد از اواسط دهه 1960 به مینیمالیسم واکنش نشان داد و به راه خود برای توهم‌گرایی پیچیده ادامه داد. ال هلد بیست و هفتم جولای 2005 در ایتالیا درگذشت.

بام نگر
نویسنده: زروان روح‌بخشان
تصاویر:

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.
شرکت نگاه روشن پارس حامی پشت‌بام

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن logo.gif است

زروان روح‌بخشانمشاهده نوشته ها

Avatar for زروان روح‌بخشان

سردبیر مجله آنلاین پشت‌بام

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.