پوسترهای مینیمال

530

پوسترهای مینیمال، پوسترهای بدون مرز؛ ساده اما پیچیده!

شاید بتوان گفت پوسترهای مینیمال تلفیقی از نشانه‌ها (لوگو) و تبلیغات مینیمال هستند. پوسترهایی که در همه حوزه‌های تجاری، فرهنگی یا اجتماعی خودنمایی می‌کنند. آثاری تاثیرگذار و قابل دریافت برای عموم که تاثیرشان گاه در یک تبلیغ تجاری به رخ کشیده می‌شود و گاه در تهییج مردم برای مشارکت در اتفاقات فرهنگی، سیاسی و یا اجتماعی نمود پیدا می‌کند.

در پوسترهای این سبک نیز، همچون دیگر شاخه‌های آن، کمینه‌گرایی از ملزومات طراحی است. علاوه بر آن روایتگری نیز یکی از ویژگی‌های اصولی است. در این جا طراح با حذف زواید و به‌کارگیری طرح‌های ساده و رنگ‌های تخت و تاثیرگذار و همچنین استفاده‌ خالص از عناصر آشنا و تغییرات جزیی در ساختار آن‌ها به خلق پوسترهای جدید می‌پردازد. نگاه متفاوت به عناصر و یا تغییر در عناصر ثبت شده در ذهن مخاطب و هزاران ایده ساده و بکر دیگر، می‌تواند چنان بیننده را تسخیر کند که عمیقا در پوستر غرق شده و لذت کشف معنای پنهان در آن را تجربه کند.

طراحان پوستر مینیمال معمولا در پاسخ به اتفاقات بد و ناراحت‌کننده‌ دنیای اطراف، از طریق خلق پوسترهای اجتماعی واکنش نشان می‌دهند

بر خلاف دیگر شاخه‌های گرافیک، مثل نشانه، بسته‌بندی و غیره، در این حوزه یعنی طراحی پوستر، بسیاری از مواقع طراح بدون وجود سفارش دهنده و یک سفارش مشخص، پوسترهایی را خلق می‌کند که تاثیرات شگرف اجتماعی و یا سیاسی در پی خواهند داشت. طراحان پوستر مینیمال معمولا در پاسخ به اتفاقات بد و ناراحت‌کننده‌ دنیای اطراف، از طریق خلق پوسترهای اجتماعی واکنش نشان می‌دهند. پوسترهایی که از مرزها فراتر رفته و در همه کشورها و فرهنگ‌های مختلف قابل درک هستند.

امروزه و با وجود شبکه‌های اجتماعی مجازی، بسیاری از این پوسترها آن قدر بازنشر می‌شوند که هم طراز برترین آثار گرافیکی دنیا قرار می‌گیرند. حتی پیش آمده که یک پوستر خاص مینیمال، سال‌ها در تاریخ ماندگار شده و یا به عنوان نماد یک اتفاق تاریخی در یادها باقی مانده است. طراحان برجسته زیادی از این سبک در طراحی پوستر استفاده کرده و می‌کنند که کارشان مورد توجه مردم در سراسر جهان قرار گرفته است؛ طراحان برجسته‌ای چون آرماندو میلانی، شیگئو فوکودا، لکس دروینسکی و بسیاری دیگر.

بام گرافیک
دبیر: اونیش امین‌الهی

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.
شرکت نگاه روشن پارس حامی پشت‌بام

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن logo.gif است

اونیش امین الهیمشاهده نوشته ها

Avatar for اونیش امین الهی

دبیر بام گرافیک

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.