مجله رودکی

97
طرح جلدهای مجله رودکی

طرح جلدهای مجله رودکی


طرح جلدهای مجله رودکی؛ بخش اول

ماهنامه فرهنگی، هنری رودکی در اصل ادامه دهنده راه مجلات هنری قبلی مانند موسیقی و موزیک بود که اتخاذ شیوه‌هایی نو در مطالب  آن موثر افتاد و رودکی به زودی به عنوان نشریه‌ای فرهنگی – که توجهی ویژه به مسائل و رویدادهای موسیقی دارد – از اعتباری برخوردار شد که بسیاری از نشریه‌های‌ مشابه در طی سال‌ها بدان دست نیافته بودند. 

این ماهنامه البته از امکاناتی نیز برخوردار بود. بودجه‌ای ویژه داشت. می‌توانست مقالات و تفسیرها و گفتگوهای خود را به مناسبت اجراهای موسیقی‌ در تالار رودکی تهیه و تنظیم کند و از همین رو طبعا همیشه در جریان تلاش‌های‌ موسیقیایی روز قرار داشته باشد. با این همه، برای ایجاد تعادل میان هنرهای‌ ملی و بین المللی، ماهنامه، تنها به برنامه‌های تالار رودکی اکتفا نمی‌کرد و برنامه‌های‌ موسیقی و هنرهای ملی دیگر سازمان‌های تولید و پخش‌کننده چون رادیو و تلویزیون، کانون پرورش کودکان و نوجوانان، و مرکز حفظ و اشاعه موسیقی را نیز موضوع بحث‌ها و تفسیرهای خود قرار می‌داد. 

این نکته را نیز باید در اینجا آورد که ماهنامه رودکی، وابسته به سازمانی‌ دولتی(تالار رودکی – وزارت فرهنگ و هنر) بود و با آن‌که در سال‌های پیش از انقلاب نشریات وابسته به دولت از اعتماد مردم – و به ویژه روشنفکران – برخوردار نمی‌شدند، این ماهنامه، و فصلنامه دیگری که از طرف وزارت فرهنگ و هنر به‌ نام فرهنگ و زندگی منتشر می‌شد، استثنایی بر اصل و مورد توجه فراوان جامعه روشنفکران آن روز بود. در واقع، هیچ شاعر و نویسنده‌ای – حتی در اوج شهرت – از انتشار آفریده‌های خود در آن پرهیز نمی‌کرد و حتی گاه بر آن اصرار می‌ورزید.

به مرور مطالب مجله علاوه بر موسیقی، جایگاهی آزاد و سالم برای عرضه نوآوری‌های دیگر در عرصه‌های دیگر شده بود. در رودکی نیز نوشته‌ها و شعرهای بسیاری از نام‌آوران فرهنگی و هنری آن روز انتشار می‌یافت. از آن جمله احمد شاملو، نادر نادرپور، مهشید امیرشاهی، هوشنگ‌ گلشیری، منوچهر شیبانی، داریوش آشوری، جلال ستاری، جمشید ارجمند، و جواد مجابی. 

ناگفته نماند که صفحه‌آرایی‌ها و طرح جلدهای مرتضی ممیز، بخش بزرگی از جاذبه‌های دیداری رودکی را می‌ساخت. 

برای مطالعه و دیدن آرشیو اسناد پژوهشی پشت‌بام به لینک زیر مراجعه کنید.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.