آرامگاه‌های هخامنشی نقش رستم

90
آرامگاه‌های هخامنشی نقش رستم

آرامگاه‌های هخامنشی نقش رستم


چهار آرامگاه پادشاهان میانی هخامنشی در نقش رستم و در ۶ کیلومتری تخت جمشید قرار گرفته‌اند. این گورهای عظیم دیواری، آرامگاه خانوادگی داریوش اول، خشایارشا، اردشیر اول و داریوش دوم هستند. در بین این چهار آرامگاه، فقط مقبره داریوش اول دارای سنگ‌نوشته است و اطمینان کامل وجود دارد که داریوش بزرگ در آن آرمیده بوده. در محدوده نقش‌برجسته بالای ورودی آرامگاه داریوش بزرگ و همچنین بر دیواره کناری ورودی، دو سنگ‌نوشته مفصل سه زبانه دیده می‌شود که به نوعی وصیت‌نامه این شاه بسیار شاخص عهد باستان هستند. محتوای این کتیبه‌ها به حدی با نوشته‌های شاهان باستانی سراسر جهان متفاوت است که خواننده امروزی را حیرت زده می‌کند. در فرازی از کتیبه پایینی (DNb) می‌خوانیم:
.
داریوش شاه گوید: به خواست اهورامزدا چنان کسی هستم که راستی را دوست هستم، بدی را دوست نیستم. نه مرا میل (است) که (شخص) ضعیف از طرف توانا (به او) بدی کرده شود. نه آن مرا میل (است) که (شخص) توانائی از طرف ضعیف (به او) بدی کرده شود. آنچه راست (است) آن میل من (است). مرد دروغگو را دوست نیستم. تندخو نیستم. آن چیزهایی را که هنگام خشم بر من وارد می‌شود سخت به اراده نگاه می‌دارم. سخت بر هوس خود فرمانروا هستم.
.
مختصات دقیق نقش رستم به قرار زیر است:
۲۹٫۹۸۸۷°شمالی
۵۲٫۸۷۴۶°شرقی
.
محوطه باستانی نقش رستم تحت حفاظت کامل میراث فرهنگی بوده و فاصله ناچیز تا جاده اصلی و همچنین سهولت دسترسی به آن، امکان بازدید خانوادگی علاقه‌مندان را مهیا می‌کند.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.