شهزیا سکندر و شخصی‌سازی مینیاتور ایرانی و هندی

139

شهزیا سکندر-تصویرساز-هنرهای تجسمی-هنرهای دیداری
شهزیا سکندر

مینیاتور ایرانی و هندی، سبکی سنتی است که از اصولی خاص تبعیت می کند.

اما ” شهزیا سکندر ” این هنر را به روش شخصی تجربه کرده و روش مندی دقیق مینیاتور را با خلاقیت و موضوع گرایی غربی ترکیب می‌کند. شهزیا با تجربه کردن رسانه‌های مختلف، استعاره‌های فرمی اصول‌مند مینیاتورها را همراه با محدودیت های ابزاری شان، به چالش می کشاند و مینیاتور را به حوزه هنرمعاصر وارد می‌کند.

او نقش‌های سنتی را با ارجاعات فرهنگی بی‌شماری ترکیب می‌کند و آنها را به کلاژها و رسانه‌های مختلفی چون نقاشی‌دیواری ، ویدیو آرت و اینستالیشن‌هایی به اندازه یک اتاق انتقال می‌دهد. هنر او اغلب ادای احترامی به هنر کلاسیک و در عین حال چالشی برای شکستن اصول و قراردادهای آن است.
در آثار شهزیا سکندر، آبستره‌ها، فرم های بازنمایانه و نوشتار، در عین اینکه برای چیرگی بر هم رقابت می‌کنند، در کنار هم همزیستی دارند. او همزمان با ارائه روایت، آثاری خلق می‌کند که چندین تفسیر را به ذهن متبادر می‌کنند. طراحی عنصر اصلی کار شهزیا است، برای او طراحی تنها هدایت تخیل نیست بلکه رهاکننده قدرت خلاقیت اوست. وسیله‌ای پایه‌ای برای کشف کردن، آگاه شدن از محدودیت‌ها و تمرینی در بداهه‌سازی، ساختن مفهوم از یک ایده و پیگیری برای بارور شدن آن ایده است. ایده‌هایی که در طول زمان بدست می آیند و نتیجه کنکاش و تامل هنرمند هستند.
شهزیا سکندر در سال 1969 در لاهور پاکستان به دنیا آمد. وی از کالج ملی هنر در لاهور فارغ التحصیل شد و سپس در ایالت رودآیلند آمریکا ادامه تحصیل داد. او در زمینه طراحی، نقاشی، انیمیشن، اینستالیشن، پرفورمنس و ویدیوآرت فعالیت دارد و هم اکنون در نیویورک زندگی و کار می‌کند.
.
#بام_طراحی
نویسنده: نجوا عرفانی

پشت‌بام را از لینک زیر خریداری کنید

خرید نسخه کاغذی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.