آقای عجیب و غریب/ به بهانه سالروز تولد سالوادور دالی

63

آقای عجیب و غریب
به بهانه سالروز تولد سالوادور دالی


سالوادور دالی عاشق عکس بود؛ اگر کسی را دوربین به دست می‌دید، ژست می‌گرفت تا عکسش را بردارند. چنین است که امروزه بسیاری از عکس‌های دالی را می‌توان در کتاب‌ها، مجلات و وب‌سایت‌های مختلف یافت. از همان کودکی، حتی قبل از ظهور استعداد او در طراحی و نقاشی، مشخص بود که دالی باید در مرکز توجه باشد. عطش او برای شهرت از همان کودکی آشکار بود، صدها تصویر به یاد ماندنی از دالی در حالت‌های مختلف وجود دارد. در کنار حالات عجیب و ژست‌های غریب، سبیل تابیده دالی به نماد او تبدیل شده است.
دالی همیشه عجیب و غریب و فراتر از هنجارهای زمانه خود رفتار می‌کرد، و به همین دلیل مشهورترین عکاسان جهان به عکاسی از او علاقه داشتند. بسیاری از عکاسان در طول فعالیت هنری او با دالی کار می‌کردند. شاید پرکارترین آن‌ها فیلیپ هالسمن بود که در سال 1941 همکاری 37 ساله با دالی را برای تولید برخی از زنده‌ترین و به یاد ماندنی‌ترین تصاویر این هنرمند آغاز کرد.
هالسمن می‌گوید: «برای من ، عکاسی می‌تواند جدی جدی یا سرگرم کننده و تفننی باشد. تلاش برای به دست آوردن حقیقت گریزناپذیر با دوربین، اغلب زحمت ناامیدکننده‌ای را به همراه دارد. تلاش برای ایجاد تصویری که وجود ندارد، مگر در تصورات، اغلب یک بازی جدی و جذاب است. من به خصوص وقتی که این بازی را با سالوادور دالی پیش می‌بردم، بسیار لذت می‌بردم. ما مثل دو همدست بودیم. هر وقت ایده غیرمعمولی داشتم، از او می‌خواستم قهرمان عکس من باشد.»
#بام_تاریخ
نویسنده: زروان روح‌بخشان
تصاویر:

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.
شرکت نگاه روشن پارس حامی پشت‌بام

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن logo.gif است

زروان روح‌بخشانمشاهده نوشته ها

Avatar for  زروان روح‌بخشان

سردبیر مجله آنلاین پشت بام

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.