معرفی هنرمند/ فرانک استلا(frank-stella)

307

فرانک استلا ( Frank Stella‎) زادهٔ ۱۲ مه ۱۹۳۶ نقاش و مجسمه‌ساز اهل مالدن آمریکا است.

در دانشگاه Princeton تحصیل کرد و در سال ۱۹۵۸ به نیویورک رفت. در نیویورک مشغول به‌کار شد و در سال ۱۹۷۰، جوان‌ترین هنرمندی شد که در موزه هنر‌های مدرن نیویورک، نمایشگاه خصوصی برگزار کرد. او امروزه در استودیوی خودش در نیویورک کار می‌کند و آثارش در بسیاری از موزه‌های مختلف نگهداری می‌شوند.

این هنرمند آمریکایی به استفاده از الگو‌ها و اشکال هندسی در نقاشی و مجسمه‌هایش شهرت داشته و یکی از تاثیرگذار‌ترین هنرمندان زنده آمریکایی است. وی در آثارش از ویژگی‌های رنگ، شکل و ترکیبشان برای خلق آثارش استفاده می‌کند.

او از چهره‌های مهم مینیمالیسم و نقاشی انتزاعی است؛ مکتبی مدرن که در سال‌های دهه‌ی ۱۹۶۰ میلادی در برابر اکسپرسیونیسم انتزاعی شکل گرفت.

نقاشی انتزاعی را با بارنت نیومَن بنیان گذاشت که در حقیقت ظهور شکل تازه‌ای از کلاسیسم انتزاعی بود. هنرمندان این مکتب مدرن هنری با رنگ‌‌گذاری در سطوح تخت یا آغشتن بوم با رنگ‌ رقیق به نحوی که نشان‌ آن محو شود، از هر گونه اثر دست و قلم نقاش پرهیز می‌کنند. آن‌ها بیشتر به ارزش ذاتیِ رنگ علاقه دارند.

فرانک استلا، هم نقاش و هم تئوریسین نقاشی

فرانک استلا در سال ۱۹۸۶ مجموعه‌ نظریاتش را در کتابی با عنوان «فضای کار» منتشر کرد. استلا از نسل دوم نقاشان انتزاعی در آمریکا بود که نقاشی و حجم‌سازی را با هم در‌آمیخت.

او برنده جوایزی همچون نشان ملی هنر شده است.
برخی آاثار نقاشی:
برخی آثار مجسمه:

ساخت سازه‌های حجمی با مصالح مختلف و با استفاده از رنگ‌های خالص شفاف و روشن از جمله‌ی نوآوری‌های این هنرمند است.

منبع: MOMA gallery

فضه زحمتکشمشاهده نوشته ها

Avatar for فضه زحمتکش

دبیر خبر سایت پشت‌بام

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.