بام تصویرسازی/ارباب حلقه‌ها

102

ارباب حلقه‌ها رمانی به سبک خیال‌پردازی حماسی

ارباب حلقه‌ها رمانی به سبک خیال‌پردازی حماسی به قلم تالکین است. جان رونالد روئل تالکین (۱۸۹۲ – ۱۹۷۳) نویسنده، شاعر، زبان‌شناس و استاد دانشگاه بریتانیایی بود که به خاطرِ آثار خیال‌پردازی حماسی‌اش شناخته می‌شود. از معروف‌ترین کتاب‌های او می‌توان به هابیت، ارباب حلقه‌ها و سیلماریلیون اشاره کرد.
ارباب حلقه‌ها طی دوازده سال از ۱۹۳۷ تا ۱۹۴۹، که بیشتر آن در زمان جنگ جهانی دوم بوده، به نگارش درآمده است. اگرچه این کتاب در بین خوانندگان به شکل یک سه‌گانه جا افتاده‌، اما در ابتدا بنا بود این اثر جلد اول کتاب سیلماریلیون باشد که نویسنده به دلایل اقتصادی تصمیم به حذف جلد دوم گرفت و کتاب ارباب حلقه‌ها را در سه جلد منتشر کرد. از آن زمان تاکنون این کتاب بارها تجدید چاپ شده و به زبان‌های زیادی ترجمه شده‌است.

یکی از مشهورترین کتاب‌های ادبیات قرن بیستم

ارباب حلقه‌ها یکی از مشهورترین و تأثیرگذارترین کتاب‌های ادبیات قرن بیستم به‌شمار می‌رود.
این داستان در سال ۱۹۵۴ و ۱۹۵۵، در سه جلد – با عناوین یاران حلقه، دو برج و بازگشت پادشاه – به چاپ رسید. گروه لد زپلین، نخستین گروه در عرصه موسیقی بود که برای خلق راک حماسی از بن‌مایه داستان ارباب حلقه‌ها در اشعارش استفاده کرد..
ارباب حلقه‌ها ماجرای سفر بزرگ فرودو و یاران حلقه است؛ گندالف جادوگر، سام، مری و پیپین هابیت، گیملی دورف، لگولاس الف، بورومیر اهل گاندور، و آراگون پسر آراتون (پادشاه آدمیان) که همگی به دفاع از خیر در برابر شر می‌ایستند.
در سال ۱۹۷۸ انیمیشنی بر اساس رمان ارباب حلقه‌ها توسط رالف بخشی Ralph Bakshi کارگردانی شد که برخی منتقدان معتقدند بر سه گانه پیتر جکسون بسیار اثرگذار بوده است.

قسمت سوم ارباب حلقه‌ها در سال ۲۰۰۳ بیشترین جوایز اسکار را از آن خود کرد

سه‌گانه فیلم ارباب حلقه‌ها به کارگردانی پیتر جکسون Peter Jackson در فاصله سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۳، بر اساس اثر تالکین، تهیه شد و به عنوان پرفروش‌ترین فیلم در زمان اکران خود محبوبیت جهانی یافت. قسمت سوم آن در سال ۲۰۰۳ بیشترین جوایز اسکار (۱۱جایزه) را از آن خود کرد.
ارباب حلقه‌ها به دلیل شخصیت‌ها و موقعیت‌های متنوع و جذاب، مورد علاقه تصویرگران بسیار با تکنیک‌ها و دیدگاه‌های متنوع بوده است و ده‌ها هنرمند آن را مصور کرده‌اند. در این مطلب بخش کوچکی از تصویرسازی‌های مبتنی بر این رمان را می‌بینیم.
1_ Andrea Piparo
2_Hildebrandt brothers
Greg & Tim Hildebrandt.
3_Alan Lee
4_Matías Bergara
5_Donato Giancola 
6_Ruth Sanderson
7_Soni Alcorn Hender
8_The One Ring
Frodo and Gandalf – Ralph Bakshi
9_The Lord of the Rings Peter Jackson
10_جی جی آر تالکین
#بام_تصویرسازی
دبیر: سمیه علیپور
تصاویر:

سمیه علیپورمشاهده نوشته ها

Avatar for سمیه علیپور

دبیر بام تصویرسازی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.