زادروز پروانه اعتمادی

133

به مناسبت زادروز پروانه اعتمادی

پروانه اعتمادی متولد پنجم اسفند ماه ۱۳۲۷ است. او که در ابتدا ساختارگرایی انتزاعی را دنبال می‌کرد، شاگرد بهمن محصص بود و به گفته خودش سلیقه‌اش را از بهمن محصص به یادگار برده و جسارتش را از جلال آل‌احمد. شاگردی محصص سبب شد که اعتمادی فعالیت خود را گسترده‌تر کرده و فرم‌های هنری باستان را در آثار خود پیاده کند. در پی نمایشگاه‌های گروهی تالار قندریز، پروانه اعتمادی دوره دوم کار هنری خود را آغاز کرد که ترکیبی از ساختارگرایی و هنر فیگوراتیو بود.

این آثار پروانه اعتمادی با عنوان نقاشی‌های سیمانی شناخته می‌شوند که بر روی سطوح سیمانی اجرا شده‌اند. موضوع اغلب این نقاشی‌ها طبیعت بی‌جان است. استفاده این هنرمند از سیمان نشانگر توجه و تاثیرگذاری میراث فرهنگی و تاریخی ایران در هنر او است. پروانه اعتمادی در استفاده از مواد و مصالح بسیار جست‌وجوگر بوده و تجربیات متعدد و متفاوتی داشته است. مجموعه «زن و یاوران» نمونه‌ای از آثار وی در دهه پنجاه خورشیدی است که فرم‌های انسانی و عناصر طبیعت بی‌جان را در کنارهم دارد. اعتمادی در زنانی که تصویر کرده، با استفاده از ساده ترین فرم‌ها توانسته احساسات رازآمیزی را به بیننده منتقل کند.

در اغلب آثار اعتمادی، به ویژه طبیعت بی‌جان‌های وی، رد پای سنت نقاشی ایرانی قابل پی‌گیری است؛ از ترکیب‌بندی تا هارمونی رنگی و سطوح تخت. او نقاش طبیعت بی‌جان ایرانی است.



#بام_نقاشی
دبیر: یاسمن شاپوری
تصاویر:

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.
شرکت نگاه روشن پارس حامی پشت‌بام


این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن logo.gif است

یاسمن شاپوریمشاهده نوشته ها

Avatar for یاسمن شاپوری

دبیر بام نقاشی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.