زادروزتان بر ما مبارک آقای مشکی

82

زادروزتان بر ما مبارک آقای مشکی

ساعد مشکی (متولد۱۳۴۲) طراح گرافیک، مدیر هنری و ناشر، دانش‌آموخته رشته طراحی گرافیک دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است. او از نسل چهارم طراحان گرافیک ایران است و فعالیت‌هایش بر طراحی هویت سازمانی، پوستر، کتاب و به‌ویژه گرافیک نشر و کتاب‌آرایی متمرکز است. آثار وی در نمایشگاه‌ها، کتاب‌ها و نشریات متعددی معرفی شده و جوایز متعددی را از آن وی کرده است.

در سال ۱۳۸۱ او به ‌همراه چهار تن از هم نسلانش، بيژن صيفوری، مجيد عباسي و عليرضا مصطفی‌زاده گروه «رنگ پنجم» را به قصد ارتباط میان طراحی گرافیک ایران و جهان راه‌اندازی کردند و نمایشگاه‌های متعددی در داخل و خارج کشور برگزار کردند. از دیگر سوابق حرفه‌ای او می‌توان به مدیریت هنری و طراحی گرافیک جشنواره بین‌المللی فیلم رشد، مدیر هنری و طراح گرافیک مجموعه «چشم» و همچنین عضویت در هیات انتخاب و داوری نمایشگاه‌های مختلف از جمله نمایشگاه تایپوگرافی ایرانی، بوف کور، رنگ پنجم و نهمین دوسالانه پوستر نیز اشاره کرد.

«نشریه نشان»، یکی از یک‌صد مجله‌ برگزیده‌ قرن ۲۰ و ۲۱

وی همچنین عضو انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، انجمن بین‌المللی طراحان گرافیک، مدیرمسئول و صاحب امتیاز نشریه نشان و مدیرمسئول نشر مشکی است. «نشریه نشان»، نشریه‌ای تخصصی، پژوهشی و آموزشی با هدف گسترش طراحی، فرهنگ بصری و ارتباط بین طراحان گرافیک ایران، آسیا و جهان است. استیون هلر و جیسن گادفری در کتاب یک‌صد مجله کلاسیک طراحی گرافیک (انتشارات لارنس کینگ، ۲۰۱۵)، نشریه نشان را یکی از یک‌صد مجله‌ برگزیده‌ قرن ۲۰ و ۲۱ و یکی از سه مجله‌ برگزیده در آسیا در کنار گرافیس، سی‌.اِی، نووم، نئوگرافیک، امیگره، پرینت و آی برگزیدند.

تلاش برای آشنایی جامعه ایران با «مفاهیم و تفکر دیزاین» با تالیفات تخصصی در نشر مشکی

ساعد مشکی علاوه بر فعالیت حرفه‌ای در حوزه طراحی گرافیک، دست به تالیف مقالات و یادداشت‌های تخصصی در این حوزه زده است؛ همانند مقاله‌ای درباره بهزاد گلپایگانی منتشر شده در شماره اول نشریه پشت‌بام. او در سال‌های اخیر تلاش کرده تا با تالیفات تخصصی در نشر مشکی، جامعه ایران را با فرهنگ بصری و به شکل مشخص با «مفاهیم و تفکر دیزاین» آشنا کند.

اغلب آثار او، فضایی ساده مبتنی بر ترکیب‌بندی‌های تقسیم شده مابین حروف و تصاویر، با اهمیت بر فرم نوشتاری به صورت دست‌ آزاد یا حروف ماشینی دارند. بارقه‌های هویت ایرانی در اغلب کارهای وی با بهره‌گیری از عناصر و فرم‌های آشنا و موجزگویی در طراحی برای انتقال سریع محتوا از خصوصیات آثار طراحی گرافیک اوست.

#بام_گرافیک
نویسنده: محمد شمس
تصاویر:

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.
شرکت نگاه روشن پارس حامی پشت‌بام

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن logo.gif است

محمد شمسمشاهده نوشته ها

Avatar for محمد شمس

دبیر بام گرافیک

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.