بام مد پاریس

79

بام مد پاریس

گالری‌های لافایت (Lafayette)، فروشگاه‌هایی بزرگ و نماد خرید لوکس فرانسوی هستند که شعبه اصلی آن در بلوار هاوسمن ناحیه ۹ پاریس قرار دارد. این مجموعه، برندهای ارزان قیمت و برتر را ارایه می‌دهد و اکنون در دیگر نقاط فرانسه و بسیاری از کشورها نیز فعالیت می‌کند. در سال ۲۰۰۹ گالری لافایت درآمدی بیش از یک میلیارد یورو را ثبت کرد و ازسال ۲۰۲۰، بیش از پنجاه شعبه و فروشگاه‌های تابع، فقط در فرانسه، افتتاح کرده است.

معماری فروشگاه با گنبدی چشمگیر، آن را به یکی از جاذبه‌های گردشگری پایتخت پاریس تبدیل کرده است

شعبه اصلی (Galeries Lafayette Haussmann) گل سرسبد مد در بلوار هاوسمن است؛ فروشگاهی با هفتاد هزار متر مربع مساحت، طیف گسترده‌ای از برندها، با قیمت‌های مختلف، را در خود جای داده است. طبقه اول به برترین برندهای لوکس جاافتاده در کنار برندهای لوکس نوظهور در دو بخش ویژه اختصاص یافته است. این بخش‌های ویژه، مکانی منحصربه‌فرد برای نمایش استعدادهای جدید طراحی مد از سراسر جهان است. معماری فروشگاه با گنبدی چشمگیر، آن را به یکی از جاذبه‌های گردشگری پایتخت پاریس تبدیل کرده است. به همین دلیل این فروشگاه بزرگ، شامل رستوران‌هایی با غذاهایی متنوع از سراسر جهان، یک پشت بام و تراس با نمای پانوراما از بناهای تاریخی، از جمله برج ایفل، برج مونپارناس، سالن اپرای گارنیه و دیگر نقاط دیدنی پاریس است.

بازسازی فروشگاه به سبک آرت‌دکو در سال ۱۹۳۲

در سال ۱۸۹۳، تئوفیل بادر (Théophile Bader) و آلفونس کان (Alphonse Kahn) فروشگاهی به مساحت ۷۰ متر مربع در تقاطع خیابان لافایت و آنتین افتتاح کردند و در ۱۸۹۶، این کل ساختمان را خریداری کردند و بعدها قلمرو خود را گسترش دادند. بادر معمار، جورج چدان (Georges Chedanne) را برای اولین مرمت و بازسازی اساسی بنا که در سال ۱۹۰۷ به اتمام رسید، منصوب کرد. مراسم افتتاحیه این فروشگاه در اکتبر ۱۹۱۲برگزار شد. در سال ۱۹۳۲، فروشگاه توسط معماری به نام پیر پتو (Pierre Patou)،به سبک آرت دکو بازسازی شد.

افتتاح کارگاه‌های هنری تحت نظر هنری موریس دوفرنه

این فروشگاه در ابتدا، نمونه‌های ارزان قیمت از کارهای طراحان لباس را تولید و ارایه نمود. سپس بخش‌های مبلمان، اسباب بازی و کارد و چنگال هم به آن اضافه شد. حتی در سازماندهی رویدادهایی مانند فرود روی پشت بام توسط خلبان فرانسوی ژول ودرین در سال ۱۹۱۹ هم مشارکت داشت. در ۱۹۲۲، به منظور تولید مبلمان، پارچه، فرش، کاغذ دیواری، سفال و سایر کالاهای خانگی، کارگاه‌های هنری تحت نظر هنری موریس دوفرنه افتتاح شد. البته پس از جنگ جهانی دوم، فروشگاه کاملاً تغییر شکل پیدا کرد. از سال ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۰ «جشنواره‌های مد» برای انتخاب طرح‌های فروشگاه ترتیب داده شد. در سال ۱۹۸۴، فروشگاه یک بخش ویژه طراحان شامل طرح‌هایی از ژان پل گاتیه (Jean-Paul Gaultier) و تیری موله (Thierry Mugler) افتتاح کرد.
تصاویر این مطب ازعکس‌های کریسمس ٢٠٢٠ این گالری و کاج معلق معروف آن انتخاب شده است.
#بام_طراحی_مد
دبیر: امیر طباطبایی
تصاویر:

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.
شرکت نگاه روشن پارس حامی پشت‌بام

امیر طباطباییمشاهده نوشته ها

Avatar for امیر طباطبایی

دبیر بام طراحی‌مد

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.