کیفر و دوساپن در پانتئون پاریس

175

چیدمان‌های جدید انسلم کیفر و قطعات موسیقایی پاسکال دوساپن در پانتئون پاریس

چیدمان‌های جدید و دو نقاشی انسلم کیفر به همراه قطعاتی از پاسکال دوساپن در پانتئون پاریس به نمایش درآمد. این مجموعه شامل شش ویترین حاوی قطعاتی از دیوارهای بتنی فروریخته، لباس‌‌های غیرقابل استفاده، دوچرخه‌های مستعمل و غیره است. این آثار در کنار دو تابلوی بزرگ، یادبود پایان جنگ جهانی اول و پیمان آتش‌بس کومپین، مورخ ۱۱ نوامبر ۱۹۱۸، هستند. در کنار این آثار پاسکال دوساپن، آهنگساز فرانسوی، قطعاتی را به همین مناسبت ساخته است. این آثار که به سفارش امانوئل مکرون، رئیس جمهور فعلی فرانسه، برای پانتئون پاریس تولید شده‌اند، در روز ۱۱ نوامبر 2020 رونمایی شد.

پایان جنگ جهانی اول، در ساعت ۱۱ پیش از ظهر به وقت پاریس و در روز ۱۱ نوامبر، با پیمان صلح بین متفقین و آلمان در محلی به نام کومپین، رقم خورد. این پیمان به صورت نمادین در یازدهمین ساعت یازدهمین روز یازدهمین ماه سال ۱۹۱۸ منعقد شد. با این که متفقین این اتفاق را پیروزی خود و شکست کامل آلمان برشمردند، آلمان به طور رسمی تسلیم نشد. هرچند این آتش‌بس به شلیک گلوله‌ها پایان داد، اما صلح واقعی پس از شش ماه مذاکره در کنفرانس صلح پاریس و انعقاد پیمان ورسای به دست آمد.

مجموعه حاضر هم رویکردی نمادین دارد و حاصل کنار هم قرارگیری یک هنرمند آلمانی و یک هنرمند فرانسوی است؛ دو هنرمند از دو کشور متخاصم در طول هر دو جنگ اول و دوم جهانی، با آثاری که آشکارا جنگ را مورد نقد قرار داده‌اند. از سال 1924 تا کنون، این اولین بار است که چنین مجموعه‌ای برای پانتئون پاریس سفرش داده می‌شود.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.