مهین منفرد/ «آشکارگی»

62

نمایشگاه آثار مهین منفرد، با عنوان «آشکارگی»، در گالری نگر

جهان انتزاع، جهانی فارغ از تصور ملموس و واقعیت بیرونی ا‌ست. جهانی برگرفته از ذهنیت هنرمند در مواجهه با پیرامونش که در خوانشی برگرفته از عواطف و هیجانات او شکل می‌گیرد. هنرمند به واسطه ناخودآگاهش، از عینیت فاصله می‌گیرد تا در کنشی نقاشانه به کشف فضایی بپردازد که عناصر واقعی در آن به شکلی تجریدی آشکار می‌شوند. در ظاهر امر شاید اشاره‌ای به هیچ باشد، آنجا که تصویر مشخص و مورد عینی به چشم نمی‌آید، اما در پس هر لکه رنگ، حرکت قلم‌مو یا درترکیب‌بندی کلی اثر، چیزی نهفته است که در فرآیند کشف و شهود، عیان می‌شود.نقاشی‌های مهین منفرد در نگاه نخست مانند اغلب نقاشی‌های انتزاعی به دور از بازنمایی عینی و در رفتاری ناشی از احساسات و هیجانات هنرمند، برخوردی آنی و اکسپرسیو را می‌نمایاند.

البته در مواجهه دقیق‌تر، کنش حاصل از درک و دریافت، در تولید اثر بارز است. سطوح رنگی متفاوت با پالت رنگی گسترده (اما نه در تمامی آثار)، حرکت‌های تند و سریع قلم‌مو بر سطح بوم، در ترکیب و تضاد با خطوطی نازک و ظریف و در نهایت، حضور خاکستری‌های متفاوت، تصویری از خط سیر آزمون و خطا و درک و دریافت انتزاع از سوی هنرمند است. این سیر بیشتر در به‌کارگیری عناصر فرمی مانند تاش‌های رنگی، خطوط، صربه قلم‌ها و در نهایت در ترکیب‌بندی‌ نمایان است.

خاکستری‌ها، نشان‌دهنده شناخت هنرمند از فضای مثبت و منفی است

ترکیب‌بندی‌های گاه مختصر و مفید، در قیاس با ترکیب‌بندی‌های ساکن، چندان جایی برای گردش چشم بیننده ندارد. با این‌که شناخت هنرمند از نقاشی انتزاعی در این آثار مشهود است، اما برخی نقاشی‌هایی که خطوط زیاد و نزدیک به هم دارند، گیج‌کننده به نظر می‌رسند. به نظر می‌رسد آثاری که در آن‌ها خطوط در ترکیب کلی اثر حضوری مختصر دارند، در همنشینی با سطوح رنگی، تناسبی منطقی را به نمایش گذاشته‌اند. خصیصه اکسپرسیو خطوط در این ترکیب و تناسب منطقی، شدت و حدت بیشتری دارد. در برخی از قسمت‌های اثر، لکه‌ها و سطوح رنگی با خاکستری‌ها پوشانده شده، اما قابل تشخیص هستند. این امر بیانمندی رنگ پنهان‌شده را آشکار می‌کند. خاکستری‌های نقاشی منفرد، نشان‌دهنده شناخت هنرمند از فضای مثبت و منفی است که دراین گونه آثار وِیژگی اصلی به‌شمار می‌آید.

#بام_گردی
دبیر: محمد شمس
تصاویر:

گروه معماری کارند حامی شماره پنجم پشت‌بام
اخبار هنر‌های تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.
برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.

محمد شمسمشاهده نوشته ها

Avatar for محمد شمس

دبیر بام‌‌گردی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.