حسین آزادی/«مچالگی»

107

نمایشگاه آثار حسین آزادی، با عنوان «مچالگی»، گالری اعتماد


انسان را شاید بتوان تنها گونه جانوری دانست که با وجود تمام مشقت و مشکلات زیستی‌، کماکان حضوری مستمر و پررنگ در هستی دارد. او که بنا بر داشتن امتیازی ویژه به نسبت مابقی جانوران، خود را مافوق، تصور می‌کند، مادون خویش را در خدمت خود می‌گیرد تا بهتر بیاساید، اما دریغ که در پسِ این نگرش، همواره چیزی به تعویق می‌افتد. بشر امروزی (خودِ خودمان) فارغ از آن‌چه که هست، ماحصل خودبزرگ‌بینی‌ است. تفکری که در بطن خود، خمودگی ناشی از استیصال دارد و خبر از ویرانی می‌دهد.

تعریفی شخصی از جهان هستی و نسبت انسان با پیرامونش

حسین آزادی در نمایش این خمودگی دست به ساخت مجسمه‌هایی زده که در تعریفی شخصی از جهان هستی و نسبت انسان با پیرامونش، زنگ‌زد‌گی عناصر آهنی دنیای برساخته به دست آدمی را نشان می‌دهد. انسان‌های او در شکلی منعطف (بنا بر تعبیر هنرمند) پذیرای عناصر آهنین زنگ‌زده‌ای هستند که در بطن آن‌ها نفوذ کرده و حتی قسمتی از وجود آن‌ها را تشکیل داده است. چنان‌که حضور عوامل غیر، در حال حاضر جزو اجتناب‌ناپذیر زیست آدمی شده‌اند. چهره‌ها و پیکره‌ها در شکلی به حالت ذوب‌شدگی، فرمی منعطف به خود گرفته‌اند. رابطه‌ای که در نتیجه مناسبات سرد و خشکی ا‌ست که پوسیدگی و مرگ تدریجی را گواهی می‌دهد و این منعطف بودن به مثابه پیدا کردن راه‌ حلی برای تداوم زیست اوست.

«آنچه که او باید قربانی کند، خودش برای خودش است»

انعطاف و منعطف در اینجا جدا از بار معنایی مثبتی که دارند، به تعبیر هنرمند، در خوانشی که به شکل تلفیقی از انسان و آهن است، از خصوصیات منفی انسان است. به تعبیری اگر انسان این همه منعطف نبود و در برابر هر عاملی، چه خوب و چه بد، انعطاف کمتری از خود نشان می‌داد، شاید الان این‌قدر مچاله نبود. «مچالگی» استوار بر ایده ویرانی ا‌ست و خبر از آینده سیاهی می‌دهد که منعطف بودن در آن نفی می‌شود و انسان منعطف حامل بار معنایی منفی ا‌ست. نگاه هنرمند به اکنونِ انسان، نگاهی سرد و بی‌روح است و تنها راه نجات را در رهیافتی تاریخی، در قربانی کردن می‌بیند؛ «آنچه که او باید قربانی کند، خودش برای خودش است». البته که این قربانی ‌کردن هم شکل دیگری از انعطاف است برای تداوم بودن و زیستن.

#بام_گردی
دبیر: محمد شمس
تصویر:

گروه معماری کارند حامی شماره پنجم پشت‌بام
اخبار هنر‌های تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.
برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.

محمد شمسمشاهده نوشته ها

Avatar for محمد شمس

دبیر بام‌گردی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.