علی‌اکبر صادقی

392
علی اکبر صادقی

علی اکبر صادقی


علی‌اکبر صادقی

علی‌اکبر صادقی در سال ۱۳۱۶ در محله‌ پامنار تهران، به دنیا آمد. در کودکی به نقاشی علاقه‌مند شد و در دوران دبیرستان، زیر نظر آواک هایراپتیان، آبرنگ آموخت و در ۱۳۳۷ وارد دانشکده‌ هنرهای زیبای دانشگاه تهران، شد. از همان زمان، به استفاده از رنگ روغن روی آورد.
در سال ۱۳۳۸ بیان ویژه‌ای را در «ویترای» با حال و هوایِ تصاویر اساطیر ایرانی، ابداع نمود. صادقی جزو اولین هنرمندانِ کانون رورش فکری کودکان و نوجوانان و یکی از بنیان‌گذارانِ بخش فیلم‌های انیمیشن این مؤسسه بوده است.

اشکال نمادین و اسطوره‌ای

او در فاصله‌ سال‌های ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۶، شش فیلم از جمله «گلباران»، «رخ»، «ملک خورشید»،«زال و سیمرغ» را در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ساخت. این آثار که هم در ایران و هم در جشنواره‌های جهانی، با استقبال بسیار مواجه شده و جوایز متعددی را نصیب وی کرده بودند، نمونه‌های موفقی از انیمیشن ایرانی به حساب می‌آیند.

در سال ۱۳۵۶ صادقی فیلم‌سازی را کنار گذاشت و به نقاشی سورئالیستی روی آورد. صادقی از کودکی با شنیدن داستان‌های شاهنامه از زبان
راویان، به تصویر کردن این داستان‌ها علاقه‌مند شد؛ اشکال نمادین و اسطوره‌ای و افسانه‌ای، همواره بخشی از نقاشی‌های او شدند. دنیای آثار وی فیگوراتیو است. او در نقاشی‌های خود قصه‌گویی می‌کند، و داستان‌های آثارش را از منابع متنوع  زبان فارسی، به ویژه داستان‌های
حماسی بر‌می‌گیرد.

نقاش نوکلاسیکِ روایت‌گرا

علی اکبر صادقی یک نقاش نوکلاسیکِ روایت‌گرا است. آن‌چه او را متفاوت می‌کند، دیدِ نو به جهان، ادبیات و اسطوره‌ است. شیوه‌ کار او را نوعی سورئالیسم ایرانی مبتنی بر نقاشیِ سنتی و قهوه‌خانه‌ای می‌دانند. در اغلب آثار وی، فرهنگ عامیانه، اساطیر ایرانی و سنت‌های تصویریِ ایرانی مثل پرده خوانی، بازآفرینی شده‌اند.

در آثار او چهره‌های مردانی با پوشش‌های جنگاوران، نظیر کلاهخود و سپر، مشاهده می‌شوند، که بسیاری از آن‌ها چهره‌ خودِ نقاش است.
علی اکبر صادقی یکی از پرکارترین هنرمندان ایران است، که تنوع کاریِ او در حوزه‌های مختلف، اعم از تصویرسازی کتاب، پرده‌سازی، نقاشی،حجم و چیدمان، فیلم و انیمیشن، ادبیات و غیره نشان از دغدغه‌های مختلف فکری و هنریِ وی دارد. او همواره به دنبال زبانی برای گفت و شنودهای هنرمندانه است.

منابع
– وبسایت آرته، تاریخ شفاهی فرهنگ و هنر معاصر ایران (۱۳۹۸). 
– فلاح‌فر، سعید (۱۳۹۷). علی اکبر صادقی علی اکبر صادقی است
– عمران، رویا (پاییز ۱۳۸۵). زندگی و آثار علی اکبر صادقی. مجله رشد آموزش هنر.
.
#بام_نقاشی
 یاسمن رسولی

تصاویر:

 

اخبار هنرهای تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.

خرید نسخه کاغذی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.