هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

بام طراحی: حسین تمجیدتوسط : در:


طراحی‌هایی که “حسین تمجید” با خودکار کشیده، در اندازه‌های بزرگ و کوچک، زبانی معاصر از یک سوژه عمومی را نشان می‌دهد.
سوژه گل که هنرمندان بسیاری به آن پرداخته‌اند، در آثار این هنرمند به زبانی منحصر به فرد تبدیل می‌شود.
این رفتار را می‌توان در پرتره‌هایی که با خودکار کشیده است هم مشاهده نمود.

شیوه هنرمند در طراحی، بازنمایی دقیق و عین به عین یک سوژه و سپس تخریب و یا ترکیب آن با عناصر دیگر است؛ دست اندازی هنرمندانه که ماهیتی جدید به طراحی می‌بخشد.
این ماهیت جدید، روحیه زیست هنرمند را نمایش می‌دهد که در دوره ای زندگی کرده که همه چیز در تعلیق، تخریب، اضطرار و موقعیتی زودگذر است.

گل‌های حسین تمجید در اوج اغواگری و زیبایی، با دست نوشته‌هایی که سخت خوانده می‌شوند مخدوش شده‌اند، انگار زمان روی گلبرگ هایشان خط کشیده است.
زیبایی و سرزندگی رو به نابودی رفته و تنها خاطره‌ای از آن به جا مانده.
گل‌ها با اجرای دقیق در اندازه‌های بزرگ، موجودیتی فراتر از یک گیاه را به ذهن متبادر می‌کنند.

در آثار تمجید اغلب ارجاع به گذشته، با المان‌های تصویری و فیگوراتیو دیده می‌شود، گذشته‌ای که نابود شده و از یاد رفته است، گلی خشکیده در گلدان، بنایی متروک و یا سوزان در آتش، کلاه‌خود جنگی واژگون شده، تصویری مخدوش از یک زن، قهرمانی از یاد رفته، دست نوشته‌هایی که شاید قسمتی از یک نامه عاشقانه قدیمی یا دفترچه خاطرات باشند.

بام طراحی
دبیر: نجوا عرفانی

پشت‌بام-بام طراحی- حسین تمجید

پشت‌بام-بام طراحی- حسین تمجید

پشت‌بام-بام طراحی- حسین تمجید

پشت‌بام-بام طراحی- حسین تمجید

پشت‌بام-بام طراحی- حسین تمجید

پشت‌بام-حسین تمجید

پشت‌بام-حسین تمجید

پشت‌بام-حسین تمجید

پشت‌بام- حسین تمجید

 

خرید نسخه کاغذی

مجله آنلاین

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.