هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

بام نیومدیا: انتشار خون هنرمند در رگ‌های اثر هنریتوسط : در:


انتشار خون هنرمند در رگ‌های اثر هنری

تاریخ طبیعی انیگما (Natural history of Enigma)

یکی دیگر از آثار ادوارد کاک به‌نام تاریخ طبیعی انیگما است که خود او “ادونیا” (Edonia) صدایش می‌کند این اثر یک گل خلق شده بر اساس مهندسی ژنتیک، ترکیبی است از خود ادوارد کاک و گونه گیاهی پتونیا (Petunia). در “ادونیا” فقط رگه‌های قرمز هستند که بیانگر DNA کاک هستند. او در این اثر ژنی را از خود انتخاب کرده که فقط منحصر به بروز در بدن خارجی است.

این ژن تاثیری در ماهیت و زیست گل ندارد بلکه فقط قسمت‌های ظاهری و خارجی گل را شناسایی کرده و در آن‌ها بروز می‌کند (همان رگ های قرمز). از نظر کاک این کار شبیه کاری است که هنرمند انجام می‌دهد. هنرمند به دیگران متصل می‌شود و ترکیب جدیدی از خود را می‌بیند و ارائه می‌دهد. همان‌گونه که گویی خون کاک در رگ‌های ادونیا جریان یافته است.

این اثر طی سال‌های 2003 تا 2008 در موزه ویز من آرت در میناپولیس ارائه شد و به اشکال گوناگونی مثل مجسمه، مجموعه‌های چاپی و عکس‌ها منتشر گردید و جزو مهمترین آثار بیو آرت در جهان شناخته می‌شود.

بام نیومدیا
دبیر: ماهیار چرمچی

 

 

خرید نسخه کاغذی

مجله آنلاین

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.