شماره سوم نشریه «پشت‌بام» با پرونده دوسالانه‌های تهران از سال۱۳۳۷ تا ۱۳۴۵ منتشر و در مراسمی در سینما عصر جدید رونمایی شد.

فرشید پارسی کیا سردبیر نشریه پشت‌بام که  سومین شماره آن روز پنجشنبه ۲۳ آبان ماه از ساعت ۱۶:۳۰ الی ۱۸:۳۰ در سینما عصر جدید رونمایی شد، در گفت وگو با خبرنگار تجسمی ایرنا گفت: مخاطبان پشت‌بام، طیفی از فرهنگ‌دوستان، هنرمندان، مجمـوعـه‌داران، گالری‌داران و دانشجویان رشته‌های دیداری هستند و این نشریه تلاش دارد با طراحی و تدوین سالشمار و مطالب پژوهشی مستدل، زمینه ورود مخاطب به مطالعات هنرهای دیداری را فراهم کند و با برگزاری نمایشگاه‌ها و نشست‌های تخصصی فعالیت‌هایش را با بهره گیری از سایر رسانه ها اطلاع‌رسانی کند. وی با اشاره به دشواری‌های پیش‌رو در وضعیت کنونی مطبوعات گفت: پشت‌بام مصمم پیش می‌رود، زیرا باور دارد از پشت‌بام همه جا را بهتر می‌توان دید. ما بر این باوریم که هنرهای دیداری ایران دچار کمبود مکتوبات و پژوهش‌های تاریخی و تحلیلی است و انباشت مطـالب تیترگونه (و در بیشتر موارد نادرست) در فضای مجازی، اغلب مخاطبان را سردرگم کرده است. در برنامه رونمایی از سومین شماره نشریه پشت‌بام که با حضور هنرمندان، دانشجویان، پژوهشگران و علاقه مندان هنرهای دیداری برگزار شد، سه فیلم کوتاه نیز به نمایش درآمد؛ مثل سایه، مثل خیال درباره مارکو گریگوریان اثر حمیدرضا زینالی، سیاه و سفید در بینال‌های تهران و مهدی حسینی اثر: حمید جانی‌پور و فیلمی از میثم مقصودی برگزار خواهد شد.همچنین مهدی حسینی، یوریک کریم‌مسیحی، عباس مشهدی‌زاده و زروان روح‌بخشان در این برنامه صحبتهایی انجام دادند. نشریه پشت‌بام با رویکرد پژوهشی به مطالعه تاریخ و تحلیل جغرافیای فرهنگی جـریان‌ها و افراد تاثیرگذار هنرهای دیداری ایران می‌پردازد. شماره سوم پشت بام را از این لینک خریداری کنید  

تاریخ بازار هنر | بخش سوم

صندوق لباس چوب نقاشی و طلاکاری شده، cassoni یا عروس فلورانس قرن ۱۵ میلادی


تاریخ بازار هنر | بخش سوم: رنسانس، قرن 15 میلادی

بازشناسی جهان کلاسیک در اروپای رنسانس به علاقه روز‌افزون به اشیاء آنتیک و آثار هنری گره خورده بود.

ونیز در این دوره ونیز مهم‌ترین مرکز داد و ستد آثار هنری و جذاب‌ترین شهر برای هنرمندانی بود.

که برای فروش آثار خود و خرید مواد اولیه نادر، مانند سنگ لاجورد، به آن‌جا می‌رفتند.

از اواخر قرن 14 میلادی، شواهدی مبنی‌بر فعالیت بازار آزاد آثار هنری در ونیز وجود دارد:
نقاشی‌ها بر روی پل Rialto برای فروش عرضه می‌شدند و حراجی‌هایی نیز در طول جشن معراج مسیح بر پا می‌شد.

این حراجی‌ها نه تنها در ونیز، بلکه در فلورانس نیز رایج بودند.

در این دوره، در هر دو شهر دسته‌هایی از دلال‌ها فعالیت داشتند.

این واسطه‌ها به‌صورت تاریخی به تجارت لباس و چرم می‌پرداختند اما به تدریج به معامله اشیا تزئینی خانه و اتاق خواب، مثل صندوقچه لباس عروس (Cassoni)، میز و صندلی، مجسمه‌ها، و نقاشی‌ها روی آوردند.

در اوایل قرن 15، فلورانس به یک مرکز تجاری مهم برای هنرمندان تبدیل شد که برای گرفتن سفارش کار در آن شدیدا به رقابت با یکدیگر می‌پرداختند.

اگرچه تجارت هنری روزانه در حال گسترش بود، اما قیمت آثار هنری در قرن 15 پایین بود.

با شروع قرن 16 بود که تفکر و ادراک “هنرمندان” که نسبت به “صنعتگران” ارتقا پیدا کرده بود، برای آن‌ها درآمد بیشتری به ارمغان آورد.

بازار هنر در اروپای شمالی نیز از اواخر قرن 14 گسترش پیدا کرد و در شهرهای بازرگانی شمال فرانسه و جنوب بلژیک، مانند بروژ، متمرکز شد.

اگرچه معتبرترین آثار هنری (نقاشی‌ها) در این دوره نیز به هنرمند سفارش داده می‌شد اما این آثار تنها بخش کوچکی از بازار هنر را در کشورهای شمال اروپا تشکیل می‌دادند.

مثلا، پرده‌های دیوارکوب (Tapestries) محبوب‌ترین شکل پوشاندن دیوارها در هلند و جنوب بلژیک بودند.

در قرن 16 میلادی به دلیل تقاضای مجموعه‌داران بزرگی در جنوب اروپا، مانند خانواده Medici در ایتالیا، ارزش مالی بالایی را در صادرات کالا به خود اختصاص می‌داد.

در اسپانیا نیز رشد و توسعه اقتصادی و همچنین افزایش تقاضا برای کالاهای تجملی منجر به اقبال گسترده‌ای به آثار هنری، هنرمندان و صنعتگران شد. بازارهای هنری مهمی در مسیر مکان‌های مذهبی، مانند Santiago de Compostela در شمال غربی اسپانیا، شکل گرفت؛

جایی که تجارت گسترده‌ای از طریق فروش کتاب‌های مذهبی، نقاشی‌های کوچک مذهبی، و حکاکی‌هایی از آلمان و هلند گسترش پیدا کرد.

بام اقتصاد هنر
دبیر: هژیر کهریزی

 

خرید نسخه کاغذی

اقتصاد-هنر-پشت بام-تاریخ-بازار-نقاشی-رنسانس-بام اقتصاد هنر-هژیر کهریزی

پرده دیوارکوب، پیروزی مسیح، بروکسل، ابتدای قرن 16 میلادی.

اقتصاد-هنر-پشت بام-تاریخ-بازار-نقاشی-رنسانس-بام اقتصاد هنر-هژیر کهریزی

تصویر سوم: پل Rialto، ونیز.

اقتصاد-هنر-پشت بام-تاریخ-بازار-نقاشی-رنسانس-بام اقتصاد هنر-هژیر کهریزی

کلیسای جامع Santiago de Compostela، اسپانیا

مجله آنلاین

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.