ماجراهای لوک خوش‌شانس

352

لوک خوش‌شانس

ماجراهای لوک خوش‌شانس Lucky Lucke، نخستین‌بار در سال ۱۹۴۶ در مجله اسپیرو  Spirou به چاپ رسید. موریس دو بور (Maurice De Bevere (۱۹۲۳–۲۰۰۱، پدیدآورنده بلژیکی مجموعه «لوک خوش‌شانس» که طراح گرافیک نیز بود، اوایل دهه ۴۰ میلادی در مجله اسپیرو (یکی از مجلات پرآوازه کمیک فرانسوی) کار می‌کرد. موریس به آمریکا رفت و ۶ سال در آنجا زندگی کرد. پس از آن تصمیم گرفت شخصیت گاوچرانی را پدید آورد و با فیلم‌های وسترن آن دوران شوخی کند. او می‌خواست در پاسخ به وسترن‌های پر زد و خورد هالیوود، یک وسترن اروپایی با زبانی منتقدانه و سرگرم‌کننده به چاپ برساند.

گاوچران سوار بر اسب رو به غروب آفتاب

موریس علاوه برتصویرگری، نویسندگی ده کتاب نخست را هم برعهده داشت. پس از انتشار ۱۸ جلد از این مجموعه، رنه گوسینی (Rene Goscinny)(۱۹۲۶_۱۹۷۷)، نویسنده فرانسوی، به گروه خالقان این اثر پیوست تا دوران طلایی گاوچران سوار بر اسب رو به غروب آفتاب، شکل گیرد. در این دوران، موریس تنها داستان‌های گوسینی را تصویر می‌کرد. پس از مرگ گوسینی در سال ۱۹۷۷، موریس برای مدتی به تنهایی سرپرستی نوشتن و طراحی داستان‌ها را بر عهده گرفت، اما بعدها همکاری نویسندگان و طراحان بسیار در ساخت اثر، باعث شد این مجموعه مصور، یگانگی داستانی خود را از دست بدهد و رفته‌رفته در سال‌های بعد، از محبوبیت آن کاسته شد.

«مردی که به لوک خوش شانس شلیک کرد»

پس از مرگ موریس در سال ۲۰۰۱، آشده (Achdé) هنرمند فرانسوی همچنان در حال نوشتن داستان‌های تازه لوک خوش‌شانس در همکاری با نویسندگانی چون لورن گررا، دانیل پنانک و تونینو بناکویستا بود.
پس از ۷۰ سال از نخستین انتشار ماجراهای لوک خوش‌شانس، در دسامبر سال ۲۰۱۶ اعلام شد که هشتاد و چهارمین کتاب مصور این مجموعه با عنوان «مردی که به لوک خوش شانس شلیک کرد» ادامه پیدا خواهد کرد.
در سال ۱۹۸۳ شرکت هانا-باربرا با همکاری موریس، نخستین مجموعه پویانمایی لوک خوش‌شانس را در ۲۶ قسمت تهیه کرد. پس از آن در سال ۱۹۹۱ بیست و شش قسمت دیگر هم توسط همین شرکت ارایه شد که مانند سری نخست، تجربه موفقیت‌آمیزی برای هانا-باربرا بود.

برادران دالتون، الهام گرفته شده از تاریخ آمریکا

دومین سری پویانمایی‌های تولید شده لوک خوش‌شانس در سال ۲۰۰۱، در مجموعه ۵۲ قسمتی از ماجراهای او به تصویر درآمد. مجموعه‌ای که نسبت به کارهای پیشین هم به لحاظ کیفی در سطح پایین‌تری بود و هم چندان به داستان‌های اصلی وفادار نبود و شخصیت‌های تازه‌ای در خود داشت. داستان این مجموعه در غرب وحشی می‌گذرد و ستاره آن لوک خوش‌شانس است و سوار بر اسب باهوش خود «جالی جامپر» به همراه سگی به نام «بوشوِگ» سفر می‌کند. دشمنان لوک خوش‌شانس، بزهکارانی واقعی یا الهام گرفته از تاریخ آمریکا یا فولکلور بودند که شناخته‌شده‌ترین آن‌ها برادران دالتون هستند. لوک خوش‌شانس یکی از پرآوازه‌ترین مجموعه‌های کمیک در اروپا است و به زبان‌های گوناگون ترجمه شده و دو فیلم سینمایی در سال‌های ۱۹۹۱و ۲۰۰۹ براساس مجموعه لوک خوش شانس ساخته شده است. با الهام از این مجموعه تاکنون بازی‌های ویدیویی و اسباب بازی‌های بسیاری نیز تولید شده است.

لوک خوش‌شانس با صدای منوچهر والی‌زاده

بیشتر مخاطبان ایرانی، ماجراهای لوک خوش‌شانس را با صدای منوچهر والی‌زاده می‌شناسند. نسل قدیمی‌تر مخاطبان ایرانی ماجراجویی‌های این قهرمان، احتمالاً او را با نام «لوک بی‌باک» یا همان «لاکی لوک» به یاد دارند. نخستین پویانمایی لوک خوش‌شانس به نام Lucky Luke: Daisy Town برای نخستین‌بار به مدیریت ایرج دوستدار، در ایران دوبله شد که خود او در این فیلم به جای لوک گویندگی کرد. این فیلم با نام «لوک بی باک» یا «شهر گل مروارید» در ایران پخش شد

#بام_تصویرسازی
دبیر: سمیه علیپور

تصاویر:

اخبار هنر‌های تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.
برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.
گروه معماری کارند حامی شماره پنجم پشت‌بام

سمیه علیپورمشاهده نوشته ها

Avatar for سمیه علیپور

دبیر بام تصویرسازی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.