سپيده رزمجو/بازتاب جامعه

41

بازتاب دغدغه بخشی از جامعه امروز ايران

سپيده رزمجو سال ١٣٦٥ در شيراز متولد شد. او که دانش‌آموخته کاردانی نقاشی و کارشناسی مجسمه‌سازی است، کارشناسی ارشد عکاسی نیز دارد. وی از اعضای انجمن مجسمه‌سازان ايران است. او در سال‌های ٩٢ تا ٩٤ در دانشگاه هنر شيراز به تدريس مشغول بوده و همچنين از سال ٩٥ در دانشکده هنر و معماری پارس تهران تدريس می‌كند. آثار سپيده بازتاب دغدغه بخشی از جامعه امروز ايران است؛ تصوير زنان در شهر و به طور خاص اعلاميه‌های ترحيم و در واقع ناديده گرفته شدن سيمای نيمی از جامعه حتی پس از مرگ ایشان. تعريف هويت نيمی از جامعه از طريق بودن در كنار نيمه ديگر حقيقت تلخی است كه سپيده در اثری با عنوان «بازنمايی؟» به آن اشاره می‌كند.

«شی شدگی» زنان

زيست زنان شرقی در زمانه‌ای كه ديگر به جنس دوم بودن راضی نيستند و خاصه پس از سال‌ها تلاش و مبارزه برای احقاق حقوق و مطالبات اجتماعی خود، كار دشواری است. در دوره‌ای كه هنوز سر روميناها به دست پدران، شوهران، و غیره از تن جدا می‌شود و همچنان در اعلاميه ترحيمشان نام قاتلان در صدر می‌نشند، حزن‌انگيز است.
سپيده در بخشی از گزاره اين اثر به ترسيم گل، شمع و یا نوشته، به جای چهره زنان اشاره مي‌كند که ياد آور «شی شدگی» زنان است.

بازتاب دغدغه‌های اجتماعی در هنر

گرچه این امر متفاوت از شی ‌شدگی دوران زندگی ایشان است، اما در «نادیده گرفتن» هویت شخصی آنان، موقعیت مشابه دارد. بازتاب دغدغه‌های اجتماعی در هنر يكی از روش‌های تاثیرگذاری است كه مي‌تواند به واسطه تكرار منجر به تغييراتی هر چند اندك شود. سپيده تا كنون يک نمايشگاه انفرادی برگزار کرده و در شش سمپوزيوم داخلی و خارجی و همين طور نِه نمايشگاه گروهی شركت داشته است. او همچنين پنج اثر شهری در نقاط مختلف تهران اجرا کرده است.

#بام_پیکرسازی
دبیر: فرزانه حسینی

تصاویر:

اخبار هنر‌های تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.
برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.
گروه معماری کارند حامی شماره پنجم پشت‌بام

فرزانه حسینیمشاهده نوشته ها

Avatar for فرزانه حسینی

دبیر بام پیکرسازی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.